3.8

Storstadshamn

Terry Malloy drömmer om att bli boxare medan han springer ärenden åt Johnny Friendly, en korrupt fackföreningschef i New Yorks hamnområde. En dag blir Terry vittne till ett mord som utförs av Johnny Friendlys hejdukar. Terry kommer i kontakt med den mördades syster och en präst. Dessa försöker få honom att avslöja den information som behövs för att krossa den korrupte fackföreningschefen i domstol.

Originaltitel On the Waterfront
Regissör Elia Kazan
Manus Budd Schulberg
Genre Thriller, Kriminalare, Drama, 50-tal
Skådespelare Marlon Brando, Eva Marie Saint, Karl Malden, Lee J Cobb, Rod Steiger, Pat Henning, Leif Erickson, James Westerfield, Tony Galento, Tami Mauriello, John F Hamilton, John Heldabrand, Rudy Bond, Don Blackman, Arthur Keegan, Abe Simon
Betygsantal 1942

Skapad 2019-10-19 av annihilat0r
\"On the Waterfront\" (Storstadshamn) är en sann gigant i maffia-genren. Skillnaden jämfört med de större titlarna, är att Storstadshamns regi är mer ordinär, tack vare regissören Elia Kazan o...   Läs mer »

Pi-R
2018-04-02
Brando utför storverk, och filmens tempo och motiv är riktigt välsmörjt. Saint och Malden gör också bra ifrån sig. Tyvärr funkar dock inte slutscenen riktigt så starkt som jag antar att Kazan ville, och filmens största skönhetsfläck är manuset som känns förutsägbart och på sina ställen faller över och blir rent predikande (både bildligt och bokstavligt) – så fort Brando kommer i bild blir dock dessa brister oviktiga; så bra är han.
Raimo_1985
2018-03-05
Filmen är verkligen lika superb som sitt rykte. Väl värd att vänta på! Brando när han är som allra superbäst och Eva Marie Saint hon är bra hon med. Det enda jag vill anmärka på, och det är en pyttegrej i jämförelse med filmens helhet, det är att Brandos sminkning stundtals ser lite löjlig ut.
2017-10-18
ganska bra
RustyFilm
2016-12-10
Storstadshamn (On the Waterfront) fick åtta Oscars 1954 och det var säkert välförtjänt. Men jag tycker att den har åldrats mer än många andra samtida storfilmer. Framställningssättet är i vissa delar nästan bibliskt och handlingen är lite väl förutsägbar. Förvånansvärt att en USA film från 50-talet är så pass vänster idealistisk. Men visst är det här en klassiker men inte en av dom allra största. Eva Marie Saint och Marlon Brando är mycket bildsköna.
Snah
2016-12-04
Brando är bra. Eva Marie Saint likaså. Men filmen är överskattad.
Sarakin76
2016-04-02
En bra film men absolutt ikke noe mesterverk.
MaxMackan
2015-02-23
Fantastiskt bra rulle. Daterad här och där.
Hompen
2015-02-20
En bra film, med ett gott budskap. En del scener är riktigt bra, som när Terry berättar för Edie, och även slutscenen är bra. Det är också mycket bra skådespelarinsatser. Intressantast är Brando som Terry, men också Eva Marie Saint och Karl Maiden gör bra prestationer. Filmen saknar "det" men får ändå framstå som en god klassiker.
2015-01-03
I "On the Waterfront" ger Brando verkligen järnet i sin prestation och han imponerar verkligen samtidigt som han har god hjälp av den duktiga omgivningen han befinner sig i. Själva filmen flyter också på i ett bra tempo och en handling som underhåller samtidigt som den intresserar och ger spänning och drama.
2014-10-28
I början känns det bitvis som att detta kommer bli en femma men "romantiken" som är helt vedervärdig drar ner filmen något otroligt. Sen känns det hela lite onödigt utdraget på slutet samtidigt som Brandos karaktär är rätt störig i längden. Mycket stark trea.