3.2

Storsvindlarna

En kameraman slås medvetslös och skadar benet när han står och filmar en match med amerikansk fotboll. Väl på sjukhuset kommer hans svåger, som är advokat, på en genial idé. Han ska fejka att benet är mycket värre åtgånget än vad det är och på det viset få ut extra försäkringspengar.

Originaltitel The Fortune Cookie
Alternativ titel Meet Whiplash Willie, Stor$vindlarna
Regissör Billy Wilder
Manus I A L Diamond, Billy Wilder
Genre Romantik, Komedi, 60-tal
Skådespelare Jack Lemmon, Walter Matthau, Ron Rich, Judi West, Cliff Osmond, Lurene Tuttle, Harry Holcombe, Les Tremayne, Lauren Gilbert

2018-06-05
Inte rapp, fyndig och charmig nog för att hålla helt. Helt okej, Lemmon och Matthau är bra. Men blir tunt och jag saknar skämt.

2012-09-14
Tyckte mest alla karaktärer var enerverande. Frågan är om inte en etta egentligen vore på sin plats.
Gew
2010-07-24
Tyckte om filmen. Inte varje dag man ser en skön 60talsdängare som håller intresset uppe hela vägen, av rena skäl, i.e. inte en ursäkt för att klassiker bör och ska ses. Nej, det här var ett kul och stimulerande upplägg. En galen story splittad i skojigt betitlade "kapitel", vars innehåller för med sig både komik och sensmoral, bara man tittar efter den. Lite post-research fick mig att beklaga hur kort livet egentligen är. Vila i frid Jack Lemmon & Walter Matthau, suveräna insatser. Ron Rich är vidare en klockren Denzel-lookalike, my fiance concurred.
ezeikel
2008-08-23
Svag trea. Wilder har inte satt upp nàgra tydliga regler fòr filmen eller karaktàrerna vilket gòr att den faller platt. Vad som ràddar den àr tvà stora komedianter men de hade ju inte gjort om den hàr filmen tio àr senare.
thefox
2008-05-08
Mycket balanserad Wilderfilm, allt är i toppklass, inget sticker ut på fel sätt. Läckert foto. Lemmon och Mattheu är strålande, men jag spanade särskilt in Osmond, strålande komikerskådespelare som även gjorde en fin prestation i Kiss me, stupid.
Czechflash
2007-11-09
Börjar bra och med flera sköna scener mellan Lemmon/Matthau. Tyvärr tappar filmen allt mer när den ska vara allvarlig och även blandar in romantik och det är synd. Matthau vann en Oscar för sin prestation och han har också den bästa karaktären här. Bra svartvitt foto och trevlig musik. Men det blir inte mer än en trea till slut.
Pärlemor
2007-08-08
En 3+ för samspelet mellan dessa båda herrar, Matthau - Lemmon. Kul att Walter Matthau hummar samma melodi som i några andra av sina filmer, när han donar med något. Rossinis ouvertyr till Barberaren i Sevilla! :-)
Endymion
2006-03-23
Svag fyra. Walter Matthau är bara för skön!!!
Bomkia
2006-01-17
Härligt samspel mellan den "ärliga" Jack Lemmon och den sköna ambulans-jagande advokaten till svåger: Walter Matthau. Filmen blir faktiskt mer allvarlig än vad man kan tro...
St_affan
2005-06-29
Jack Lemmon och Billy Wilder har verkligen hittat nåt hos varandra =)