3.3

Strange Circus

Den framgångsrika men labila författaren Taeko skriver en roman om den unga flickan Mitsuko, som blir våldtagen av sin erotomaniske pappa och misshandlad av sin mamma. När förlagsassistenten Yuji dyker upp börjar gränserna mellan fiktion och verklighet bli otydliga.

Originaltitel Kimyô na sâkasu
Regissör Sion Sono
Manus Sion Sono
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Masumi Miyazaki, Issei Ishida, Rie Kuwana, Mai Takahashi, Hiroshi Ohguchi

Powha
2016-10-04
Grisigt men minnesvärt.
bryngel
2013-03-03
Det är bara att konstatera att Sono inte är min typ av regissör helt enkelt. Det ger mig ingenting att se på, segt och fånigt och framför allt "låt oss försöka chocka så mycket vi kan utan att ha något att komma med" och det kan kvitta för min del.
JimCarrey
2013-01-23
2+. Shion Sonos ambitioner är det inget fel på. Filmspråket befinner sig nånstans mellan dröm, symbolik och verklighet. Upprepningarna som jag störde mig på i Noriko's middagsbord finns med här också men är levererade på ett bättre sätt så att de tyder på identitetsförvirring eller minnets krypande obehag inför sitt eget djup. Lite som i ulalume av edgar allan poe. Filmen är vacker men som schramm skriver så lovar den mer än vad den i slutändan lyckas leverera. Fokuset blir på chock-value samtidigt som den misslyckade föresatsen att göra en meningsfull beskrivning av ett orginellt psyke är pinsamt tydlig. Twistsen och turnsen är introducerade utan nån finkänsla. Man kommer in i en stämning som är väldigt fin och tror att det finns ett fokus som det senare visar sig inte riktigt finns. Tycker att Shion Sono ska koncentrera sig på att vara konstig för konstighetens skull som i "cold fish" snarare än som här försöka knyta ihop det på nått "smart" sätt utan att lyckas. Den här filmen är helt enkelt för irriterande och pinsam i sina ej förverkligade pretensioner för att den ska komma upp till en trea. Trots att jag alltså tyckte den var både snygg, underhållande och välspelad :(
schramm
2012-03-23
Början är sjukt provocerande och jobbig. Sen, i vanligt Sono anda, finns det inte så mycket att berätta. Det blir mest utfyllnad och/eller scener som enbart finns med för chockvärdet. När slutet leverar en ofantligt långsökt förklaring för att sedan flumma ur totalt i vansinniga scener med motorsågar och cellofodral vet jag inte alls vad jag ska tycka. Det är inte bra, men det är originellt nog för att jag på något perverst sätt ska gilla det. Men jag är inte säker..
robertzimmer
2011-12-31
en mycket stark fyra. Sion Sono kan!
Toxx
2011-08-22
Fy fan vilken bra film!
Kimchi
2010-11-10
Underbart skruvad film! Likt övriga tidigare filmer av Sion Sono finns där en ojämnhet som i sina senaste alster jobbat bort. Anslaget är lysande. Mellanpartiet är något segt och ganska tråkigt, men räddas av det intressanta slutet.

2010-06-19
Det här är en av de mest skruvade och magstarka filmer jag sett i hela mitt liv. Filmfotot påminde mig en del om Twin Peaks. Tycker att musiken var riktigt bra och Sion Sono tillsammans med Takashi Miike och Kiyoshi Kurosawa är enligt mig de bästa filmmakarna i nutida Japan. Stark 4a
Tuxie
2010-06-07
Jag såg den nyss och vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är otroooligt långsam filmatisering av en blodig, sadistisk och pervers mardrömsliknande psykos med skådespeleri som liknar mer teater än film och (medvetet) totalt malplacerad musik. Det är svårt att förstå vem som är vem och vem som gör vad så man måste vara helkoncentrerad för att hänga med, speciellt mot slutet. Den är full av symbolism som man antagligen måste vara insatt i Japansk folklore för förstå helt. Trots detta är jag ändå fascinerad av den på något sätt och den berörde mig utan att jag riktigt förstår varför.
Ningyou
2010-01-20
Fan, den som började så bra! Kasst skådespeleri fram emot slutet, och allt blir bara överdrivet. Efter halva filmen väntade jag bara på att den skulle ta slut.