3.2

Strange Days

Los Angeles, 30 december 1999. Det är 48 timmar kvar till år 2000. Lenny Nero är en f.d. polis som numera försörjer sig på att sälja illegala "clips", digitala inspelningar av verkliga händelser av vad andra människor känt och upplevt. Han säljer clips med det mesta, det vill säga lite sex, lite våld, lite romantisk kärlek. Lenny har dock yrkesstoltheten att inte syssla med så kallade "black-jacks", clips som innehåller autentiska dödsscener. Men när Iris, en vän till honom, en kväll kommer och bönar och ber om hjälp blir Lenny indragen i en sjaskig värld av intriger och förräderi. Då hans före detta flickvän Faith dras in i problemen får Lenny hjälp av de enda han kan lita på, limousinföraren Mace och f.d. poliskollegan Max.

Originaltitel Strange Days
Regissör Kathryn Bigelow
Manus Jay Cocks, James Cameron
Genre Kriminalare, Thriller, Science Fiction, Mysterium, Action, 90-tal
Skådespelare Ralph Fiennes, Juliette Lewis, Vincent D'Onofrio, Angela Bassett, William Fichtner, Tom Sizemore, Michael Wincott, Nicky Katt, Josef Sommer, Richard Edson, Glenn Plummer, Brigitte Bako

Skapad 2019-10-23 av
Millenieskiftet närmar sig med bara timmar kvar. Hela världen väntar förväntansfullt på vad det nya milleniumet har att bjuda på. Men för den före detta polisen Lenny Nero (Ralph Fiennes) ska...   Läs mer »

Skapad 2010-02-23 av AddeColciago
Strange Days är något så ovanligt som en film signerad James Cameron som undvikit mitt radarfält. Kanske beror det på att det i själva verket är Kathryn Bigelow som regisserat, men utöver det ...   Läs mer »

Paramis
2019-02-22
Denna B-film har verkligen inte åldrats väl. Scenografin är usel. Camerons sämsta manus ?
2017-10-23
ganska bra
karlmats
2017-04-24
Märkligt att jag aldrig såg den här när jag växte upp, cyberpunk är en härlig genre och här har vi en film skriven av James Cameron och fylld med bra 90-talsskådisar. Ralph Fiennes är lika klockren som otippad för en sån här roll och folket runt omkring honom gör en inte besviken heller. Go stämning, klassisk 90-talsdialog och en futuristisk värld där VR-glasögon tagits till nästa nivå redan innan VR-glasögonen kom. Undrar hur många år det dröjer innan det här är verkligheten? Kanske lite för lång för sitt eget bästa, men helheten gillar jag verkligen och 3an är stabil, känns lite som en kultrulle även om jag lyckats missa den fram tills nu.
Raimo_1985
2016-03-15
Ganska bra dystopi, den förutsäger en del! Men filmen är för lång, och jag fattar grejen rätt snabbt. Angela Bassett gör som vanligt en riktigt fin insats. Så underskattad skådis.
FUR
2016-03-06
antirasist-temat är absolut värdefullt, framförallt med tanke på att detta var 20 år sedan, men ja - i övrigt är det inte mycket till berättande.
Daed
2016-02-12
Intressant koncept och skön stil gör att det blir riktigt bra. Dock lite väl lång. Stark trea.
AlbinWesley
2015-10-06
Härlig cyberpunkton, riktigt bra atmosfär och stämning får hon till, Bigelow. Kriminalthrillern, om man kan kalla det för det, är rätt så blek i sig tycker jag dock. Men filmen ses förstås för att den är cool snarare än nåt annat.
bad_droidboy
2015-09-22
Manuset kanske kunde ha varit bättre men den har verkligen stil och atmosfär i överflöd och liknar ingen annan film jag sett. Spännande från början till slut och bra skådespelare
CinemaStrange
2015-08-25
Jag gillade iden men utförandet föll mig inte i smaken ska man se en bra science fiction ska man hellre se Blade Runner vilket denna film var något av en sämre kopia av.
Ful_fisk
2015-07-27
Fascinerande smältdegel av science fiction, rockvideo, action och hood-film. Kathryn Bigelow regisserar, James Cameron skriver och producerar, 90-talet levererar stilen. Glassigt, men också intressant politisk, och det märks att detta inte gjordes alltför långt efter Rodney King-kontroversen. Själva storyn är tyvärr lite väl simpelt upplagd och tyngd av klichéer, men Bigelow har verkligen gjort en sådan där dynghäftig film som känns väldigt ovanlig idag. Den luktar fredagskväll framför TVn med en skål popcorn i tolvårsåldern. Och så ska Angela "Right here, right now" Bassett ha en eloge också!