1.9

Stranger from Venus

En främling från Venus landar på den engelska landsbygden. Hans avsikter är fredliga, och hans uppdrag är att förbereda den stundande ankomsten av högt uppsatta representanter från hans planet. De kommer med ett viktigt budskap, men är människorna verkligen beredda att lyssna?

Originaltitel Stranger from Venus
Alternativ titel Immediate Disaster, The Venusian
Regissör Burt Balaban
Manus Hans Jacoby
Genre Science Fiction, 50-tal
Skådespelare Nigel Green, Patricia Neal, Helmut Dantine, Derek Bond, Willoughby Gray, Cyril Luckham, Stanley Van Beers, Arthur Young (I), David Garth, Kenneth Edwards (II), Marigold Russell, Graham Stuart

StureStenhög
2011-10-25
Lågbudget-science-fiction-filmer från 50-talet tycks alltid ha en viss charm, och det här är inget undantag. Här har man också satt ihop en historia som inte kräver speciellt mycket effekter, och därför blir det heller aldrig så skrattretande taffligt som så många andra liknande filmer gärna blir. Tyvärr känns väl denna historia inte helt genomtänkt dock, och det mesta blir ganska dumt. Ta bara en sån sak som att den främling som anländer från Venus inte tycks fylla nån riktigt funktion. Hans uppdrag sägs vara att han ska förbereda ankomsten av överordnande venusianer, men han lufsar mest bara omkring och ser allmänt ointresserad ut, och man får aldrig se att han direkt gör nånting. Så vad skulle han egentligen till Jorden att göra? Ragga på Patricia Neal? Den finns som sagt en viss charm i allt detta, men filmen är helt enkelt lite för poänglös för att det ska kunna bli mer än en hyfsat stark tvåa