3.6

Stranger Than Fiction

En man hör en dag en mystisk röst som berättar hela hans livs historia, så väl som alla känslor och tankar han har, men även om hans kommande död.

Originaltitel Stranger Than Fiction
Regissör Marc Forster
Manus Zach Helm
Genre Drama, Komedi, Romantik, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Dustin Hoffman, Emma Thompson, Will Ferrell, Linda Hunt, Tom Hulce, Queen Latifah, Maggie Gyllenhaal, Tony Hale

Skapad 2019-12-21 av crawler
”Stranger Than Fiction” börjar, som så många andra filmer, med att huvudkaraktären vaknar på morgonkvisten. I det här fallet heter den uppvaknande Harold Crick (Will Ferrell) och är en extrem...   Läs mer »

Skapad 2019-12-21 av xervana
Regissör Marc Forster har tidigare bland annat gjort två så olika filmer som Monster's Ball och Finding Neverland, den ena en djupt tragisk berättelse om två fruktansvärda familjeöden i USA, oc...   Läs mer »

Skapad 2019-11-04 av kadaver
Kanske alltför ofta får vi se svenskgifta Will Ferrell spela överdramatiska komediroller, som jag inte nekar att han gör på ett humoristiskt och bra sätt, men efter att jag har sett filmen Stran...   Läs mer »

Skapad 2019-10-27 av Mewtito
Harold Crick har ett problem, det är inte att han lever ett väldigt tråkigt och intetsägande liv som skatteman, utan att en kvinna ständigt kommenterar hans liv. Efter någon dag av denna röst f...   Läs mer »

2018-11-20
Udda och rätt smakfull dramakomedi som inte alls var som jag trodde. Jag gillade karaktärerna och stämningen, men storyn står och tuggar stundtals.
Körsbär
2017-09-24
En film som har ett grymt bra rykte, men som jag känner inte lever upp till det. Filmen ger inte mig mycket att hurra för.
mammene
2017-06-25
Vid omtitt så behåller jag femman. Jag är fortfarande helt betagen i denna berättelse där grundidén är fenomenal. Man får fundera några varv under tiden som filmen rullar på, samtidigt som det är komplicerat så är det också "enkelt" i sitt utförande, den har alla känslor med som finns på känsloskalan och skådespelarna är i högform. En pärla!
StureStenhög
2017-06-23
Jag är svag för sådant här. Jag gillar filmer med metainslag och filmer som kommenterar och leker med filformatet som sådant. Den här filmens grundidé är således också dess största tillgång. Men här finns även en fin balans mellan drama och humor där det återkommande är småroligt samtidigt som jag hela tiden bryr mig om karaktärerna, och trots att jag möjligen kan tycka att logiken är lite oklar i vissa aspekter, så får man ihop det hela riktigt bra. Bra skådespelare hjälper ju till dessutom. Will Ferrell passar väldigt bra i den här rollen, och Dustin Hoffman och Maggie Gyllenhaal förgyller de scener som de är med i. Det är en alldeles utmärkt feelgood-rulle
SandraCandy
2016-12-20
Annorlunda och bra film, tyvärr får den ett lägre betyg pga det trista och förväntade slutet.
2016-10-02
En ganska udda men samtidigt väldigt skruvad och rolig film med bra skådespelare. Man får sig många skratt genom filmens gång.
uCj
2016-07-04
En lätt film att glömma tydligen. Verkade något bekant, men jag såg hela utan att minnas att jag redan sett den :D För bara 9 år sedan. Nåja, bra film men inte mer. Lite underhållande i alla fall.
Zero75
2016-05-13
Vilken vidrig feeder hon var. Med sina glaserade och pudrade hjärtformade kakor. Äckligt.
hullarn
2016-01-05
Den är lite som The Hours möter Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Men är varken tillräckligt djup eller absurd för att ta hem det. Ganska ojämn upplevelse, med bra skådisar men tämligen platta karaktärer. Extra plus för Ferrell.
Qhunden
2015-09-01
Kreativ och annorlunda. Inte mindblowing kanske men lagom finurlig och lekfull. Fint foto och bra musik. Mysig relation mellan Ferrell och Gyllenhaal. Slutet är lite trist tyvärr.