3.6

Stranger Than Paradise

New York-bon Willie får besök av sin ungerska kusin Éva. Till en början kommer de inte överens men efter en period utvecklas en vänskap de två emellan. När Éva åker till Cleveland beslutar Willie och hans kompis Eddie så småningom att följa med.

Originaltitel Stranger Than Paradise
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Richard Edson, John Lurie, Eszter Balint, Cecillia Stark, Danny Rosen, Tom DiCillo, Rammellzee, Richard Boes

RustyFilm
2019-04-10
Går det att göra en film om folk som har tråkigt och fördriver tiden rökande framför TVn eller eventuellt med apatiskt kortspel. Ja, Jim Jarmusch kan. Såg för ett tag sen Jarmuschs första film (Permanent vacation), tycker den här kvalar in på samma betygsnivå som den, men är ändå strået vassare. Aunt Lotte (Cecillia Stark) är kanon.
Astrojacob
2014-02-26
Bland det mest underbara tråkiga o meningslösa man kan uppleva. En av många favoritscener de många blackscreens mellan tagningarna. Symboliserar tystnad o mörker mellan människor? Favoriten annars gamla farmor "son of a bitch" med ungersk brytning. En stark Fyra för den bizarra enkelheten och regissör Jarmusch välvilja gentemot artisten Screamin Jay Hawkins och pengarna han fick för sin låt.
Dutch
2013-10-24
Eva var bedårande.
#54
2013-10-09
Jarmusch lyckas på något sätt göra ointressanta människor ytterst intressanta.
AlbinWesley
2013-07-04
Det tonar in och det tonar ut och proceduren upprepas i nån timme. Typ så. Intressant klippning som understryker karaktärernas planlöshet. Jag gillar det, gott hantverk. Mycket stilig också. Och rolig.
Ful_fisk
2012-11-11
Tyckte om filmen. Intressant och lågmäld. Dessvärre gillade jag inte karaktärerna. Stannar nog på en trea ändå.
UFO_lars
2012-10-10
Cool film med sköna karaktärer. Utvecklingen mellan Willie och Eva är tillförande för filmen och underhåller. Stämningen mellan dem är lite svår att ta på. Är det bara vänskap eller är det kärlek som uppstår. Att vi inte får något rakt svar på detta är smart och undviker att filmen blir för smörig. Egentligen är jag nöjd med filmen, men jag har ett stort problem efter att de 89minuterna passerat. Nämligen att jag tycker historien känns helt meningslös, den handlar egentligen inte om någonting och saknar substans. Coffee & Cigarretts handlar egentligen inte heller något särskilt men är ändå helt briljant. Kanske för att den inte utger sig för att ha någon särskild handling. Stranger then Paradise misslyckas med detta. Jag har svårt att säga exakt vad, men när jag jämför de två filmerna känner jag att det är något som saknas. Kanske är det så att det filmen bygger upp gör att jag förväntar mig att någon ska hända, som inte gör det.
lucius
2012-09-02
Ger mig inte så mycket, men någorlunda bra berättad. Verkligen inte en av jarmusch bästa eller mest intressanta.
Diminuendo
2012-08-27
En bra film med snyggt foto.

2012-05-09
Dålig stämning