2.9

Streets of Fire

Rockaction i våldsam serietidningsförpackning. Ett gäng kidnappar en sångerska och för att turnépremiären ska kunna ske som planerat måste tuffingen Paré rädda henne. Hårt stiliserade storstadsmiljöer och tät, tuff rockmusik utmärker filmen.

Originaltitel Streets of Fire
Regissör Walter Hill
Manus Larry Gross, Walter Hill
Genre Musikal, Action, Äventyr, Romantik, 80-tal
Skådespelare Diane Lane, Michael Paré, Rick Moranis, Willem Dafoe, Amy Madigan, Mykelti Williamson, Bill Paxton, Deborah van Valkenburgh, Richard Lawson, Ed Begley Jr

fisk0
2020-01-28
Kitschigt som fan, men väldigt underhållande från början till slut. Fint foto och redigering, musiken och skådespeleriet funkar i sammanhanget men är inget märkvärdigt. I stora drag är det en best-of-Walter-Hill-kavalkad med rekonstruktioner av valda scener från The Street Fighter, The Driver, The Warriors, 48 HRS m.m., hopknutna med musiknummer och fina New York-montage. Storyn är rätt sekundär, i grunden en amerikansk standardwestern, främst är det en mytologiserad skildring av 50-talsestetik, vilket är rätt fascinerande såhär i efterhand när 80-talet fått samma magiska skimmer under de senaste 10 åren med Stranger Things, Kung Fury, Ready Player One m.m. En scen som stack ut var den där en vit kvinna talar om för en grupp svarta musiker hur mycket problem hon haft med polisen, minuten efter att hon varit med och kapat deras turnébuss. Måste väl ha varit ganska tondövt redan på 80-talet? Hur som helst hade jag inte en tråkig stund med den här filmen. Något mästerverk var det knappast, men det är nog ändå en väldigt stark 3:a, på gränsen till en 4:a.
Rift
2018-10-14
Uselt skådespeleri och ännu sämre personinstruktion. Walter Hill kan bara ett uttryck som alla skådespelare får använda hela tiden.
Xtro
2017-11-21
Fem av fem kartonger lök för dialog och skådespeleri. Tyvärr inte på ett bra sätt.
GrandMaster_E
2017-09-17
Diggade stenhårt. Dock är ju storyn inget att skriva hem om och mot mitten går det på tomgång. Fortfarande sevärt och hörvärt (musiken är top notch)
Diclonius
2017-03-28
Vill egentligen ge en femma för musiken, men i övrigt är det inget vidare. Som en snällare version av The Warriors, på 50-tals kafé. Hill kan bättre.
2016-08-16
Musiken är väldigt bra och man får höra ett par av Jim Steinmans bästa kompositioner och skådespelarna gör bra ifrån sig. Filmen i sig kunde dock ha gjorts bättre. Underhållande är den ju men det är väl också allt.
O´Reilly
2016-07-13
Blir tyvärr bottenlågt betyg på denna. Michael Paré var totalt urusel och soundtracket var horribelt. Förstår att det är en sån här film har en viss stil men jag blev inte underhållen vid ett enda tillfälle. Moranis va väl lite ball...
daniel77
2016-07-06
Riktigt skön scenografi och härlig stil överlag. En stabil trea.
idaho1981
2016-04-12
Lite mer underhållande än jag trodde. Grym musik och häftigt foto. Sen är ju både historien, karaktärerna och dialogen lite väl överdriven och stiliserad, det hör ju till stilen, men det kan kan bli lite väl mycket.
papabobadiof
2015-11-12
Så jävla härlig! Snudd på en fyra. Svag för denna typen av kitchiga filmer.