3.6

Strejken

Strejk planeras bland fabriksarbetare. Man kallar då in spioner och agenter för att undersöka vilka som står ansvariga för dessa idéer. När en man hänger sig efter att ha blivit falskt anklagad för stöld, bryter strejken ut.

Originaltitel Stachka
Alternativ titel Strike
Regissör Sergej M Eisenstein
Manus Sergej M Eisenstein, Valeryan Pletnyov, Ilja Kravchunovskij, Grigorij Aleksandrov
Genre Stumfilm, Drama, 20-tal
Skådespelare Grigorij Aleksandrov, Aleksandr Antonov, Yudif Glizer, Michail Gomorov, Ivan Klyukvin, Maksim Shtraukh

NtoNW
2012-01-27
Härligt burlesk och allvarlig på en och samma gång. Eisensteins klippteknik och makalösa scenbyten firar här stora triumfer. Grymheterna i slutet ger mig nästan magknip.
the-godfather
2021-01-28
Filmen är faktiskt bra men det är något som jag inte gillar i denna. Kan inte komma på vad. Bra debut men inte lika vass som pansarkryssaren dock. Men en fyra får den i betyg. Välgjord och ett stycke filmhistoria.
idd
2010-12-14
pampigt så det förslår! lysande porträtt av de dekadenta kapitalisterna!
Astrojacob
2010-10-07
Mastigt, mustigt o makabert. Politiska övertoner med ett helrött hjärta som skulle få Maude Olofsson att spy. Realism men lika bra som historisk dokumentär om vad som händer när den okunniga massan hotar överheten och kapitalet. Gore på stumfilmsnivå? Filmklassiker likväl i ett rasande, typiskt Eisensteinskt tempo. Knapp Femma, tack vare ett antal helt orimliga scener.
ilBrutto
2010-07-30
Röd politisk actionkomedi. Imponerar mest av de Eisenstein filmer jag har sett. Det är faktiskt underhållning på hög nivå och med en klippning som imponerar med sitt tempo! Sedan står ju de politiska klichéerna som spön i backen men sådant kan vi ju genomskåda idag och bara njuta av ett stycke filmhistoria.
foppa99
2010-07-15
wow: så gammal å ändå är det så många element som skulle funka perfekt även idag.

2010-03-10
Film som måste belönas med en fyra. Temat är intressant, filmens musik är lysande och hållbarhetstiden med tanke på produktionsår är minst sagt imponerande. Redan nämnda saker väger upp somliga partier i mitten som känns aningen utdragna.
landjorden
2010-02-27
Ojojoj, vilket tempo :). Ibland sitter jag totalt hänförd men det håller inte hela vägen. Skådespeleriet är inte av någon högre skola och man översköljs av klipp efter klipp tills man inte orkar mer. Vissa otroligt starka scener dock, tänker framförallt på barnet på slutet.
Scrite
2009-11-24
Säg vad ni vill om Eisensteins politiska åsikter men han var en fantastisk regissör.
Tonti
2009-09-27
Olika tycken dras till olika stilar. Jag är inte heller något större fan av Eisenstein men kan ädnå uppskatta en god film som "Strejken" i viss utsträckning. Men alla stereotyper och den aldrig sinande strömmen av snabba klipp och actionscener tröttar ut rätt fort.