Strictly Ballroom - de förbjudna stegen

En romantisk komedi om drömmar och uppror. Den begåvade dansören Scott bryter mot reglerna och hans partner avslutar deras partnerskap och ledarna stöter bort honom. Han är trots allt den bäste och kan han finna en ny partner inför nästa tävling?

Originaltitel Strictly Ballroom
Regissör Baz Luhrmann
Manus Baz Luhrmann, Andrew Bovell, Craig Pearce
Genre Drama, Komedi, Romantik, Musikal, 90-tal
Skådespelare Paul Mercurio, Tara Morice, Bill Hunter, Barry Otto, Pat Thompson, Gia Cardes, Peter Whitford, John Hannan

darkmist82
2022-09-30
Baz Luhrmann debutfilm är en snygg dansfilm med en bra handling och roliga karaktärer. Baz visar redan här sin teatervänliga form som han skulle använda sig av under sina tidiga filmer. Dock når filmen inte mer än medelmåttig då den vinner mest på dansscenerna, resten av handlingen är enkel och bjuder inte på mer än standard nivå. Dock en bra film i sin helhet.
Dream
2022-01-05
Trevlig dans och Donald Trump gubbe kopian är ganska kul. Vet inte om det var meningen att se ut som Trump då filmen är gammal, ett vanligt 80 - 90-tals gubbe utseende är nog den enklaste förklaringen.
2017-08-21
Såg denna film när jag var ganska ung och ja, filmen har följt med mig sedan dess till en av mina absoluta favorit filmer genom tiderna.. Kan inte dansa, men jag dansar med filmen.
Raimo_1985
2016-12-14
Svår att betygsätta! Som dansfilm- rent fantastisk, det finns t e x en scen med latino-stepdans till spansk gitarr som är rent fantastisk. Jäääävlar! Jag vill steppa hårt! Som film är det inte mycket att hänga i granen, men som kompisen som sett den minst sju gånger sa, det ska mycket till för att göra en ganska intilligensbefriad film som man bara kan dunka ner och njuta av.
Rockylin
2014-05-20
Vi hade väldigt roligt åt filmen när vi såg den, men det är obegrilpigt att förstå hur denna har rekordet i stående ovationer på Cannes-festivalen.
#54
2014-02-10
Det här var nog det sämsta jag sett på riktigt länge.
Sznax
2012-08-31
Snygga danser, snygga färger men jag har väldigt svårt för det oseriösa tilltaget. Det blir lite för mycket komik över allting, hade fungerat mycket bättre som mer seriös. Men ändå trevlig att se på. Betyg 5.2
kerica
2012-07-19
Jättefin :)
Mikka
2011-12-16
Även om jag verkligen gillar dans var det här inget för mig.
federico033
2011-07-30
Exentrisk och melodramatisk,men å andra sidan det är ju precis så pardans ska vara