2.5

Stridsplanet Galactica

Efter förstörelsen av kolonierna försöker mänsklighetens sista krigsskepp Galactica finna vägen hem genom en fientlig galax mot den avlägsna och mytomspunna planeten Jorden.

Originaltitel Battlestar Galactica
Regissör Richard A Colla, Alan J Levi
Manus Glen A Larson
Genre Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Jane Seymour, Dirk Benedict, Maren Jensen, Lorne Greene, Richard Hatch, Herb Jefferson Jr, Tony Swartz, Lew Ayres, Noah Hathaway, Terry Carter, Wilfrid Hyde-White, Ray Milland

AlbinWesley
2015-04-13
Visste ej att denna ursprungligen var tänkt som en första film i en serie. Men den är ju klart bättre än de efterföljande tv-serieavsnitten. Bra rymdäventyr, kort och gott!
Halofreak92swe
2015-03-30
Nästintill klappkass. Väldigt fult gjord och 1000 ggr sämre än både Star Wars och Star Trek. 2-.
2014-12-20
Tja, första Star Wars kom året innan kastade antagligen en kanske inte helt välförtjänt skugga över Stridsplanet Galactica. Men likheter finns det gott om och även om de försöker få till en gnutta humor här är det tyvärr rätt allvarstungt filmen igenom. Effekterna är av standardsnitt för tiden och visst finns det ett visst underhållningsvärde här, men när det är torka är det verkligen knastertorrt.
MaxMackan
2012-02-23
Det är något väldigt charmigt med det här...
Elphaba
2011-11-30
Förstår inte varför denna får så mkt dåliga betyg...jag tyckte den var bra ju.
volvo_240
2011-09-23
aahlborg: Hur inspirerade detta Star Trek TNG menar du?
volvo_240
2011-09-23
What the frack. I den här inkarnationen tar man ju CYlons på allvar och så. De är allmänt respektingivande. I det nya ser det j ubara för tramsigt ut.
Robkiller
2011-06-28
Först och främst... den är från '78... året efter Star Wars 1 och året före första Star Trek filmen så den ska väl närmast jämföras med dem. Det är ganska mycket scener med rymdskepp i strid eller rymdfordon åkandes på planet och det är uppenbart att det är plastleksaker som de filmar, men det är inte nå värre än andra samtida filmer. Handlingen är helt ok och påminner delvis om vissa Star Trek TOS avsnitt. Den segar ur lite i mitten men blir aldrig ointressant, det är mycket prat som bygger bakgrundshistorien så om man inte gillar det kan det bli lite tråkigt. En bonus är att ingen av de främsta skådespelarna är lika usel som en viss Mark Hamill och att cylon "plåtburkarna" är rätt snygga.
aahlborg
2009-08-04
Inget att se på idag. Mycket tillgjort och en massa trams i mitten. Plus för slutscenen och för att ha inspirerat den kanske bästa sci-fi-serien av alla.
Baad3r
2009-06-12
Börjar bra, sedan ballar det ur och blir som ett dåligt avsnitt från STOS med 70-tals-musik, aliens i fula kostymer och kärleksdrabbbel. Grymma stridsscener i början dock. Riktigt old school :)