2.9

Strike!

Odies föräldrar bestämmer sig för att skicka henne till en flickskola. För Odie känns det som om hon hamnat i ett fängelse men så träffar hon Verena, Tinka, Momo och Tweety, och allt förändras. Tjejerna försöker göra livet på skolan så roligt det går. Men så får tjejerna det chockerande beskedet om att man planerar att slå ihop deras skola med en pojkskola. Nu måste de göra allt som står i deras makt för att förhindra att planerna förverkligas.

Originaltitel Strike!
Alternativ titel All I Wanna Do
Regissör Sarah Kernochan
Manus Sarah Kernochan
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Lynn Redgrave, Kirsten Dunst, Rachael Leigh Cook, Gaby Hoffmann, Monica Keena, Heather Matarazzo, Merritt Wever, Tom Guiry, Vincent Kartheiser, Nigel Bennett

Skapad 2019-12-15 av uCj
En ung tjej tvingas till en flickskola där hon genast känner sig uttråkad och isolerad från omvärlden. Snart träffar hon dock ett gäng tjejer som gör livet lite roligare att leva då de ger si...   Läs mer »

Djason
2017-09-07
Förvånansvärt rolig och välspelad film.
filmfreak1
2015-03-11
Blir man inte feminist efter det här, då blir man aldrig.
ziferN
2014-05-30
Mysigt, kul, underhållande och faktiskt överraskande bra. Dessutom så lyckades filmen väl att hålla mig intresserad utav filmens handling hela tiden, samt som filmen bjuder på bra feminism mot slutet. En trevlig liten film, helt enkelt.
LuxLisbon2
2010-11-20
Flickskola + pojkskola + skoluniformer + 1963 + vansinnesfylla + listig lurendrejeri + Kirsten Dunst + pubertalhångel + feminism + prydhet + slampighet + simpel humor = Strike!
Fuzzy
2009-08-24
Förväntade mig något helt annat när jag och min polare valde denna lilla pärla till comming-of-age-film. Jag blev nästan lite småchockad över att en på ytan så sockersöt amerikansk dramakomedi med fokus på tonårsflickor hade så pass öppet feministiskt separatistiska tongångar. Tyckte det var ovanligt uppfriskande måste jag säga. Perfekt film en lat söndag då du både vill bli underhållen OCH lite förvånad. Även såklart kul att se så många bra unga kvinnliga skådespelare rollerna (bl.a Heather Matarazzo från "Welcome to the Dollhouse" & Monica Keena från den underbara humorserien "Undeclared").
Killestocktown
2007-10-27
Över förväntan....
biverkningar
2007-03-06
min bästa barndomsfilm typ. jag saknar den, den är svårfångad. den är kärlek - No more little white gloves!
padde
2006-12-13
platt slut, men som helhet väldigt värd! "Up your ziggy with a wah-wah brush!"
tjej89
2006-07-25
haha..
rsoderbe
2005-10-08
Okej film, men det sockrade slutet drar ner på betyget.