3.7

Strindberg, ett liv

August Strindbergs liv återberättas i denna miniserie. Författare, dramatiker och konstnär. Under fyra decennier före och efter sekelskiftet 1900 dominerade han totalt Sveriges litterära värld och var ständigt omdiskuterad, alltid involverad i en konflikt med någon.

Originaltitel Strindberg, ett liv
Regissör Johan Bergenstråhle, Kjell Grede
Manus Per Olov Enquist
Genre Biografi, Drama, Mini-serie, 80-tal
Skådespelare Thommy Berggren, Tomas Bolme, Stina Ekblad, Thomas Hellberg, Stellan Skarsgård, Anne Krigsvoll, Gabriel Barylli, Bertrand Bautheac, Gösta Bernhard, Konstanze Breitebner, Axel Corti, Bengt Forsberg, Göran Graffman, Ernst Günther, Ingvar Hirdwall

2016-10-27
En av de bästa svenska miniserierna någonsin! Thommy Berggren gör väldigt bra ifrån sig!
andmoreagain
2016-06-28
Ibland ok men oftast jobbig och tråkig, de två sista avsnitten gör tvåan mycket definitiv. Tycker inte heller att Berggren känns lyckad...det blir mest "Thommy Berggren rockar loss" istället för Ågust Strindberg...sen tillför Grede/Bergenstråle alltför mycket flum vilket passar illa just i ett försök till en biografi.
deppen
2015-04-01
En svag trea. Hade kunnat vara starkare, men stör mig på Berggren. Helt enkelt för överspelad. Synd.
KyLLo
2014-05-15
Finns att se på oppetarkiv.se .
mammene
2012-07-02
Det var ett tag sedan jag såg den här serien, men den gjorde stort avtryck och det finns kvar. Helt strålande utfört och då först och främst av Stina Ekblad och Tommy Berggren. Tommy lyckas verkligen gestalta Strindbergs alla sinnesstämningar från kärleksfull till galen, bara genom hans ansiktsförändringar fick han fram Strindbergs anda. Utmärkt manus och regi inte att förglömma, det är bara att njuta.
pål.yran
2006-08-09
Oj oj oj, vad jag vill se den här!
Seger
2006-06-03
Ja, visa den igen. Allt annat skit släpps på DVD. Visa den.
rebekah
2005-08-09
yeas! tack vare denna produkiton klarade jag alla min strindbergsprov med bravur!