3.2

Strings

En film med marionettdockor i huvudrollerna. Trådarna över deras huvuden är en integrerad del av deras liv och av den handling som filmen berättar. I samband med Kejsaren av Hebalons död förändras invånarnas liv i riket drastiskt, inte minst för den gyllene arvingen Hal Tara.

Originaltitel Strings
Regissör Anders Rønnow Klarlund
Manus Anders Rønnow Klarlund, Naja Marie Aidt
Genre Äventyr, Drama, 2000-tal, Fantasy
Skådespelare Jens Jacob Tychsen (röst), Iben Hjejle (röst), Henning Moritzen (röst), Jesper Langberg (röst), Jens Arentzen (röst), Marina Bouras (röst), Søren Spanning (röst), Pernille Højmark (röst), Paul Hüttel (röst), Ida Hilario Jønsson (röst)

KyLLo
2018-01-06
Marionettdockorna är "något extra". Dessutom absolut toppklass på stämningen. Inga lösa trådar. ;D I den svenska versionen görs rösterna av bland andra Jonas Karlsson, Melinda Kinnaman, Gösta Bredefeldt, Sten Ljunggren, Jasmine Heikura och Marika Lagercrantz. Jag fick en beräknad tvåa, men en svag fyra får den.
Zelest
2017-05-04
En story vi alla sett förut (Tänk Lejonkungen eller Hamlet) men med en ny twist. Gillar att trådarna är en aktiv del av handlingen och världen och inte något man försöker dölja.
jeremy_jones
2012-09-13
Häftig och fräsch. Lite lång, och kanske saknar den "något extra", men allt som allt är det ett imponerande, fantasifullt verk. Jag hade dock gärna sett att de utvecklade några av idéerna kring trådarna. (4/6)

2011-11-17
Men skjut mig någon, eller stryp mig, trådar fanns det ju gott om.
PhoenixRising
2011-08-28
Förlorar på att karaktärerna, dvs dockorna, är snidade och därmed inte kan byta ansiktsuttryck. Men fortfarande en kul idé.
crawshell
2009-03-22
sugig story, det mest sexistiska jag sett på länge. det finns typ 2 kvinnor i filmen varav en är en utnyttjad 13-årig flicka, och en annan är med som "marionettdockan med den snygga kroppen". glansig ebenholtz! resten är en obeskrivlig smörja av träpinnar och trådar och sen är det ngt slags krig och maktspel som pågår hela tiden som man inte kan engagera sig i för man fattar liksom inte varför de krigar. nä, lek med warcraft istället. plus för den suggestiva grek-antika miljön dock. dockorna känns som människor.
lekke
2008-10-13
Klassisk (nästan grek-klassisk), klyschig story kompenseras av fin teknik och fyndiga metaforer. Klart bättre och mångbottnad än "Legend of the Sacred Stone" som är det närmsta exempel jag kommer på i samma genre. Svag 4:a.
2008-06-02
Efter cirka trettio minuter hade jag sett mig mätt på fascinerande dockor och snygga miljöer... (5+/15)
fridenpaden
2008-05-04
Historien är svag och det är ibland svårt att förstå vem det är som pratar. Men intressant att se hur världen är anpassad efter sina trådar.
zabb
2008-03-17
Den blir aningen seg ibland och utan mimik så blir det lätt ganska slätstruket. Fast den är väldigt snygg och bra gjord, riktigt bra gjord. En cool idé med en smart historia som spelar på marionettdockorna. Den är också väldigt klyschig ibland vilket den faktikst vinner på. "We are all connected" En stark trea.