2.3

Studentfesten

Om man passerat gymnasietiden med ett par år men ändå vill uppleva studenten och allt vad det innebär, vad gör man då? Exakt. Man dyker upp ändå. Särskilt om ens flickvän visar sig ha haft en utlandsstuderande pojkvän och bästa polarna fixat ett vattentät plan för hur man ska komma på andra tankar. Resultatet? En helt galen natt med såväl sinnesslöa poliser som en påtänd ponny inblandade.

Originaltitel Studentfesten
Regissör Simon Sandquist
Manus Gabriel Niklasson
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Anastasios Soulis, Anna Åström, Henrik Lundström, Filip Berg, Edvin Endre, Kjell Bergqvist, Johannes Brost, Björn Starrin, Sofie Hamilton, Madeleine Martin (II), Simon Reithner, Hedda Stiernstedt, Sofia Sohlberg, Caroline Mayer, Martin Preisler, Annika Barklund, Susanne Barklund

2022-02-13
Förvånansvärt skojig! Trodde den skulle vara mycket mer b och att humorn mer pubertal, men det var ändå en hel del garv längs vägen, och inte så unket som befarat. En positiv överraskning och bland de bättre svenska komedierna på 10-talet.
smichael
2018-01-15
Det sjukaste är ändå det lama försöket att få filmen att framstå som den utspelar sig på 90-talet. Året 94 nämns om och om igen samt de har med lite retrotelefoner och en gammal polisbil. I övrigt ser alla ut i princip som idag.
jlam
2016-03-06
Rapp, somrig och jävligt rolig komedi som ger en hel del ungdomsnostalgi. Tycker den gör det bättre än sina amerikanska motsvarigheter. Var jag på det humöret skulle jag kalla den 2000-talets Sommarnattens leende ;)
gehlin
2016-01-04
Outhärdligt dålig.
AlbinWesley
2014-10-17
Äh... Gillar väl entusiasmen som finns i det, men det är ju jävligt dåligt alltså. De stora namnen spelar bra, övriga efter sin högst varierande förmåga... Aja i slutändan handlar det väl om underhållningsvärde och skratt när det gäller en sån här film, och då blir det underkänt. Även om det kunde ha varit ännu värre.
Starlette
2014-08-17
Skrattade kanske runt 3 gånger. Tramsig, ologisk och pinsamt-smör-slut. Svenskarna måste bli bättre på o göra film!!!
uncle_funk
2014-08-07
Fick skratta en enstaka gång, vilket filmen är till för. Bottennapp för den inte p.g.a det. Men det finns inte mycket kvalitet i filmen, varken skådespelarmässigt eller berättarteknik. Tyvärr, svag tvåa.
Raxit
2014-07-15
En habil fyra trots stundvis uselt skådespel och bristfälliga idér. Filmen har hjärta och själ, den påminner inte så lite om forna mästerverk som "Naken" i tonen. Jag tycker att folk kastar oförtjänt mycket skit på den här typen av filmer. Är folk rädda för att se svenska filmer utan Persbrandt och Helena Bergström?
fabbe86
2014-07-13
Som komedi är den totalt misslyckad. Copy-paste-känsla från den senaste tidens amerikanska "succéer". En del av dem väldigt bra enligt mig. Tänker mest på Superbad. Här tokmissar man dock hjärtat. Och humorn som sagt. Som en sämre kopia som hade varit mer okej om den var gjord 2003... Stark etta/svag tvåa.
Brynollf
2014-06-21
Gav mig inte ett enda skratt, dåligt skådespeleri, klyschig och exakt likadan som varenda annan ungdomsfilm som någonsin gjorts.