3.9

Studie i brott

Scottie är en före detta polis i San Francisco med en panisk rädsla för höjder. Han får i uppdrag av en gammal vän att förfölja dennes hustru Madeleine, som han misstänker har något i görningen. Scottie antar sig uppdraget som visar sig mer komplicerat än det först verkade.

Originaltitel Vertigo
Alternativ titel En studie i brott
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Alec Coppel, Samuel A Taylor
Genre Thriller, Mysterium, Romantik, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Raymond Bailey, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Joanne Genthon

Skapad 2019-12-15 av nils_ipsen
En Studie i brott, eller Vertigo som dess originaltitel lyder, är signerad Hitchcock, spänningens mästare. Filmen utspelar sig i San Francisco där vi från en början får följa den före detta ...   Läs mer »

Pi-R
2018-04-14
Filmens tekniska kvaliteer är slående (att specialeffektförutsättningarna har utvecklats sedan den kom är en annan sak) och filmens första halva är precis så bra som dess rykte vill göra gällande. Stewart gör dessutom en av sina bästa rollprestationer. I andra halva börjar det dock bli tydligare och tydligare att det inte är manuset som Hitchcock primärt är intresserad av, och de psykoanalytiska aspekterna, effektsökande, och (visserligen fantastiskt bra) foto blir överordnade gott historieberättande. Det sätt och det skede som filmens twist avslöjas, sänker också helhetsintrycket för mig.
Nalleman
2018-01-02
Lite småseg måste jag tyvärr säga men många fina miljöer. Märklig svensk titel.
deswhip
2017-10-11
Det är ju omöjligt för mig att betygsätta den här filmen, eftersom jag sett så få filmer från 50-talet, så jag låter bli. Det jag kan säga bara i den här kommentaren är väl att även om jag kan uppskatta kvalitétskänslan, skådespeleriet, miljöerna och total avsaknad av stress under filmberättandet så lirar det inte riktigt med mig ändå. Första problemet är att det är så teatraliskt och sen tror jag att den tidens moraluppfattning inte gjorde det möjligt att göra film med lite extra "edge" och med lite mer speciella, roliga, coola, inspirerande osv karaktärer. Tyvärr saknas alltså många av de ingredienser som jag uppskattar mest i dessa filmer. Så trots att jag är en sån där hopplös bakåtsträvare som tycker allt var bättre förr, måste jag tillstå att film blir mest sevärt från 60-talet och framåt.
Dream
2017-10-11
Nästan hela filmen är en 3a, men dem sista 10 min då det känns som man har koll på slutet, men ändå inte riktigt lyfter det hela till en 4a för min del! Det är ganska häftigt att det känns lite som att "David Lynch" hämtat idéer till Twin Peaks och andra verk här ifrån t.ex. "Den röda mystiska andra sidan" I Twin Peaks = är ganska likt restaurangen i denna rulle och sen när James Stewart har mystiska drömmar om att han själv faller samt lite annat, liknande teknik ligger bakom majoriteten av "David Lynch" andra märkliga filmer. Knappast någon direkt tillfällighet att det är på det visset.
Johan2006
2017-08-18
Mycket snygg elegant film (jupp Kim Novak är en kurvig skönhet) som kändes oväntat tunn.
martineden
2017-07-11
[rek. 5] Det är lite märkligt att jag, som ser mig själv som en tvättäkta cineast, lyckats undvika denna klassiker av Hitchcock så länge!! Men jag måste ärligt talat medge att, även om jag naturligtvis gillade filmen väldigt mycket, inte anser det vara det stora mästerverk som de flesta generellt gör. Det är ett gediget hantverk och jag gillar både regi och skådespel etc. Men jag tycker faktiskt att manuset känns lite halvdant, även om jag uppskattar många av dess idéer. Filmens styrka ligger i Hitchcocks fina fingertoppskänsla i gestaltningen då Stewart skuggar Novak, dvs mellanliggande scener och det är något allvarligt fel när dessa uppbyggnadsscener engagerar mer än de dramatiska scenerna eller filmens denouement. Ett mycket bra och snygg film, men jag tycker inte att detta är något av Hitchcocks bästa filmer. Mycket bra, dock, trots alla invändningar. 4.
RustyFilm
2016-12-06
Kvalitet, ett mästerverk, det är tillåtna uttryck för att beskriva den här så mästerligt berättade historien. Även fotot är fantastiskt. Mycket bra restaurering har utförts på den här filmen som gör att man kan glädjas åt San Francisco vyerna helt ut. Vertigo bättre än någonsin. Är det här Hitchcock’s bästa ? Kanske.
andybrando
2016-12-03
Fängslande, drömlik thriller med perfekt musik av Bernard Herrmann. En verkligt stor film som man kan se flera gånger, utan att känna sig färdig med den. Hitchcocks bästa film!
jopjop
2016-10-23
Efter mer än två timmar av kulisser och en sluddrande huvudrollsinnehavare hade man hoppats på ett bättre slut.
2016-10-16
Klassiker och mästerverk!