BETYG
3.9
av 5
3.9
av 5
Studie i brott

Scottie är en före detta polis i San Francisco med en panisk rädsla för höjder. Han får i uppdrag av en gammal vän att förfölja dennes hustru Madeleine, som han misstänker har något i görningen. Scottie antar sig uppdraget som visar sig mer komplicerat än det först verkade.
Originaltitel | Vertigo |
Alternativ titel | En studie i brott |
Regissör | Alfred Hitchcock |
Manus | Alec Coppel, Samuel A Taylor |
Genre | Kriminalare, Romantik, Thriller, Mysterium, 50-tal |
Skådespelare | James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Raymond Bailey, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Joanne Genthon |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 6709 |
Filmnummer | 4645 |
Recensioner
En Studie i brott, eller Vertigo som dess originaltitel lyder, är signerad Hitchcock, spänningens mästare.
Filmen utspelar sig i San Francisco där vi från en början får följa den före detta ... Läs mer »
Kommentarer
Var på väg mot en fyra, men slutet var bara aaaaallt för utdraget. Bra skådespelarinsats av Stewart, som är 50 år vid filmandet, och Novak är 25.
Såg om den efter många år och den är verkligen mästerlig. En studie i filmkonst. Trots att den är närmast övertydlig i sin tematik förblir den ett mysterium som man aldrig riktigt kommer till botten med. Man förtrollas av fotot, miljöerna, det drömskt flytande tempot och inte minst den dramatiska, romantiska musiken, kanske den bästa filmmusik som gjorts.
Filmen innehåller mystik och en känsla av att vi får två filmer i en.
Såg den på utebio i Aten, därför fick den en till stjärna.
Första halvan av filmen är helt okej, men som helhet var detta en besvikelse. Storyn är flera gånger ganska förutsägbar och spänningen inte alls så påtaglig som man hoppats på. Tvärtom sitter man mest och irriterar sig på karaktärerna på olika sätt. James Stewarts karaktär framstår som en synnerligen usel polis. Stewart är heller inte jätteövertygande i sin roll. Av de mer framstående skådespelarna här är väl Kim Novak den som är mest hyfsad. Filmen hade kunnat kortas ner, haft mer fokus på brott än på romantik och borde fått en betydligt mer genomarbetad upplösning. Nu blev det mer känslan av "Vi måste snabbt sy ihop detta." och det tenderar ofta, precis som fallet blev här, att man sedan sitter med den ungefärliga känslan "Jaha? Det där var väl ganska onödigt?". Slutligen måste nämnas att Barbara Bel Geddes karaktär är allmänt märklig och inte tillför historien speciellt mycket. Den känns många gånger helt malplacerad i och med att den har någon egen svartsjukeagenda som snarare hade kunnat resultera i en film för sig.
Lite småseg måste jag tyvärr säga men många fina miljöer. Märklig svensk titel.
Det är ju omöjligt för mig att betygsätta den här filmen, eftersom jag sett så få filmer från 50-talet, så jag låter bli. Det jag kan säga bara i den här kommentaren är väl att även om jag kan uppskatta kvalitétskänslan, skådespeleriet, miljöerna och total avsaknad av stress under filmberättandet så lirar det inte riktigt med mig ändå. Första problemet är att det är så teatraliskt och sen tror jag att den tidens moraluppfattning inte gjorde det möjligt att göra film med lite extra "edge" och med lite mer speciella, roliga, coola, inspirerande osv karaktärer. Tyvärr saknas alltså många av de ingredienser som jag uppskattar mest i dessa filmer. Så trots att jag är en sån där hopplös bakåtsträvare som tycker allt var bättre förr, måste jag tillstå att film blir mest sevärt från 60-talet och framåt.
Nästan hela filmen är en 3a, men dem sista 10 min då det känns som man har koll på slutet, men ändå inte riktigt lyfter det hela till en 4a för min del! Det är ganska häftigt att det känns lite som att "David Lynch" hämtat idéer till Twin Peaks och andra verk här ifrån t.ex. "Den röda mystiska andra sidan" I Twin Peaks = är ganska likt restaurangen i denna rulle och sen när James Stewart har mystiska drömmar om att han själv faller samt lite annat, liknande teknik ligger bakom majoriteten av "David Lynch" andra märkliga filmer. Knappast någon direkt tillfällighet att det är på det visset.
Mycket snygg elegant film (jupp Kim Novak är en kurvig skönhet) som kändes oväntat tunn.
[rek. 5] Det är lite märkligt att jag, som ser mig själv som en tvättäkta cineast, lyckats undvika denna klassiker av Hitchcock så länge!! Men jag måste ärligt talat medge att, även om jag naturligtvis gillade filmen väldigt mycket, inte anser det vara det stora mästerverk som de flesta generellt gör. Det är ett gediget hantverk och jag gillar både regi och skådespel etc. Men jag tycker faktiskt att manuset känns lite halvdant, även om jag uppskattar många av dess idéer. Filmens styrka ligger i Hitchcocks fina fingertoppskänsla i gestaltningen då Stewart skuggar Novak, dvs mellanliggande scener och det är något allvarligt fel när dessa uppbyggnadsscener engagerar mer än de dramatiska scenerna eller filmens denouement. Ett mycket bra och snygg film, men jag tycker inte att detta är något av Hitchcocks bästa filmer. Mycket bra, dock, trots alla invändningar. 4.