3.6

Stulna kyssar

Antoine får sparken från det militära men med sin okuvliga optimism ger han sig i kast med diverse civila jobb som tv-reparatör, nattportier och privatdetektiv. Under tiden brottas han med kärleken i alla dess upptänkliga former.

Originaltitel Baisers volés
Alternativ titel Stolen Kisses
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Bernard Revon, Claude de Givray
Genre Drama, Romantik, Komedi, 60-tal
Skådespelare Jean-Pierre Léaud, Claude Jade, Delphine Seyrig, Michael Lonsdale, Harry-Max, André Falcon, Daniel Ceccaldi, Claire Duhamel, Catherine Lutz, Martine Ferrière, Jacques Rispal, Paul Pavel

RustyFilm
2021-02-06
Antoine (Jean-Pierre Léaud) inleder filmen med att bli kickad från sin franska militär tjänst. Detta med orden ”du nekas ett intyg om gott uppförande av generalmajoren och utan detta intyg kan du glömma ett seriöst jobb på den privata marknaden ”. Den unga Antoine är huvudpersonen i filmen, och hans karaktär är omsorgsfullt utmejslad av François Truffaut, även väldigt välcastat. Generalmajorens uttalande var inte alls sant, jobben verkar hagla över honom när han vimsar omkring i Paris på jakt efter både omöjlig och möjlig kärlek och ett och annat besök hos ”svärföräldrarna”. Det är en väldigt lätt dramakomedi och vid den här tiden (sena 60-talet) så var ju fransk film jävligt fransk
Albion
2020-05-04
Omtitt efter drygt 10 år. Åh, vilken varm och rolig liten pärla det här är. Om den naiva ynglingen helt utan samvete om livets skyldigheter krånglar hans sig fram i vackra Parismiljöer. En rolig detalj är att Antoine vid ett tillfälle läser ur boken Sirenen från Mississippi, en bok som Truffaut släppte som film året efter. Kul att få se detaljer bakom rörpost också och till sist ett par ansiktsmasker med Helan o Halvan, likadana som brorsan o jag hade som små. Jag petar återigen dit en svag 5;a i betyg, dvs 5-
hsimpson
2019-05-29
Truffaut fortsätter att vara ohyggligt ojämn för mig. Detta föll mig inte alls i smaken. I stort sett menlös.
Hypostas
2016-03-24
En mysig liten film av Truffaut.
LillaBlåaMus
2014-11-29
Kanske inte så mycket tyngd, nej, men desto mer av lätthet. Ibland är det vad man behöver. Det finns också en värme i Truffauts filmer, till skillnad från i Godards.
CarloMarx
2014-11-12
Behaglig och trivsam, med finurliga dialoger och en undehållande handling; men utan tyngd. Och karaktärerna är så ytliga att det ibland blir patetiskt. Jag tycker inte att den är dålig (därför jag sätter en 3:a) men såna här filmer ger mig ingenting. Men det är ju personligt vad man tilltalas av så om någon läser kommentarer för att få tips så kan jag rekommendera denna film till alla som gillar typ Wes Anderson och Woody Allen. Och Jean-Luc Godard. Och som uppskattar filmer för dess underhållningsvärde, där fokus ligger på ytan snarare än på det som kan tänkas finnas där under.
vellocet
2014-10-17
fabienne tabard fabienne tabaaaard
precineadd
2014-05-01
en av frasses bästa, sublimt myspys från början till slut. gillade "colettes" cameo också.
labi
2013-08-21
Vet inte om jag skall gilla eller avfärda den humoristiska tonen i filmen. Man blir ju lite ställd när varken 400 slagen eller episodfilmen Antoine et Colette var särskilt komiska. Men efterhand köper jag och charmas av den för jäkla stilige Léaud, en riktig ikon här, liksom ursköna Jade. Spegelscenen är underbar, bland många andra. Men som helhet stannar jag vid en fyra.
Tabu
2013-07-25
En smålustigt bekymmersfri filmbagatell av Truffaut, definitivt sevärd alla gånger!