Styrka Delta Force

Ett amerikanskt plan kapas av två politiska extremister. De tvingar planet att landa i Beirut och håller kvar de manliga passagerarna som gisslan.

Originaltitel The Delta Force
Regissör Menahem Golan
Manus Menahem Golan, James Bruner
Genre Action, 80-tal
Skådespelare Lee Marvin, Chuck Norris, Bo Svenson, Martin Balsam, Joey Bishop, Robert Forster, Lainie Kazan, George Kennedy, Hanna Schygulla, Susan Strasberg, Robert Vaughn, Shelley Winters, Steve James (I)

2020-09-30
Börjar faktiskt rätt bra och intressant, verkar skildra saker på ett ganska tänkvärt sätt. En av terroristerna pratar insinuerande om hur hans 6-åriga dotter har dött pga USAs imperialistiska krigande t.ex. Men allt det släpps liksom och istället får vi flaggviftande amerikansk patriotism pang-pang med en filmmusik som är rätt bra men passar in rätt skevt och blir rätt irriterande i sin upprepning. En svag tvåa ändå, dels för att jag hade nog uppskattat finalen om jag såg den när jag var 10-11.
Solidus
2017-10-15
Amerikansk propagandafilm, men jösses så underhållande. Jag gillar att Chucken är inte ensam hjälte, utan det är en enhet som samverkar med varandra. En härlig påkostad actionfilm med ett fantastiskt ledmotiv! America! Fuck yeah!
Djason
2017-08-04
Lång och ojämn men Chucken är ju med så då får man ju se klart på den.
RobinsTaste
2015-03-05
Lite väl lång och biljakten tillför inte så mycket för storyn. Men det är en nagelbitare som heter duga. Maffig, amerikanskt ledmotiv stör inte kvaliteten direkt. `Murica!
2015-01-07
Få gånger har jag sett en film så tydligt uppdelad i två delar. Första delen är väldigt spännande med ett tät drama med fina skådespelarinsatser. I filmens andra halva är det dags att frita gisslan och döda kaparna vilket innebär att de fina, stämningsfulla och högkvalitiva scenerna i filmen far all världens väg i utbyte mot pang-pangscener. I denna film innebär det att det ballar ut ordentligt och betyget börjar falla. Andra halvan är inte dålig men bra mycket sämre än första halvan. 3+
Harford
2014-09-08
Som de flesta filmer låtsas den vara amerikansk. Den är egentligen israelisk, men vem skulle se den då? Den visar den vanliga propagandan; alla palestinier är terrorister och israeler och amerikaner är hjältar. Musiken är otroligt irriterade och passar verkligen inte in! En lustig sak: alla skjuter Uzi (ett av världens sämsta vapen) från höften, vilket gör det omöjligt även för den bäste att träffa en ladugårdsdörr på mer än 5 meter, bokstavlingen. En annan lustig sak är att både Liam Neeson och Kevin Dillon är med som soldater. Chuck Norris visar som vanligt att han är en av världens sämsta skådespelare. Bra skådisar är däremot Hanna Shygulla och Shelly Winters, obegripligt hur de kunde sälla upp på det här spektaklet, men de var väl panka. Bo Svenson är inte usel heller som kapten. Delta Force verkligen skapare överste Beckwith var med i början men lämnade filmen när han såg vilken skit det blev.
Necross
2014-07-26
Enda ljusglimten här är Robert Forsters mustiga skurk.
dudson
2013-12-08
Coola raket skjutande motorcyklar gör mkt till i en film av denna calibern. men tyvär mossigare än Delta Force 2.
ClintanTheKing
2013-11-29
Helhäftig 80-talsaction. Att man inte sett denna tidigare är fan en gåta. Lite av en föregångare till Expendables. Castingen är på pappret bra och prestationsmässigt inget att klaga på. Lee Marvin spelar en roll som är rätt signifikativ för hur hans karriär mestadels såg ut. Han lämnade tyvärr in efter denna film. Chuck Norris har jag inte gett mycket för innan men jag måste erkänna att han är ganska så jäkla häftig i här alltså. Filmens absoluta starkaste punkt däremot, måste vara soundtracket som är otroligt bra - klockrent rentav! Speltiden på över två timmar kändes aningen långt men det funkade i alla fall. Det här är en skön actionrökare med superbt soundtrack och flera bra skådisar i huvudrollerna samt birollerna. För mig var det svårt att inte digga detta.

2012-10-06
Alltså, att det är propaganda samtidigt som Kalla kriget ligger lindat kring hela produktionen känns så givet att det knappt behöver nämnas. Det är hursomhelst Chucks största film i karriären. Det måste det vara med alla stora namn och kända ansikten. Det är också en av få Chuck Norris-filmer med en riktig handling. Det får bli dött lopp mellan den här och Code of silence. Det är en hyggligt schysst rulle, detta.