2.6

Subconscious Cruelty

Filmen består av fyra avsnitt. Ett handlar om en man som har en sexuell relation med sin syster, ett om människor som skändar sig själva, ett om en Kristusgestalt som blir skändad och ett om en man som blir sexuellt plågad efter att ha onanerat.

Originaltitel Subconscious Cruelty
Regissör Karim Hussain
Manus Karim Hussain
Genre Skräck, Kriminalare, Drama, 2000-tal
Skådespelare Brea Asher, Ivaylo Founev, Eric Pettigrew, Christopher Piggins, Martine Viale, Sophie Lauzière

2021-01-29
Speciell film minst sagt!! Mitt i allt äcklande/gore-festen så är denna skapelse rejält vacker på någe sätt. Sen gillar jag att man inte vet exakt vilken tids-period det är filmat... Allt smälter samman jätte fint. Visst detta ärju ett gammalt verk. Men ibland ser det ut som skulle kunnat vart gjort i förrgår// 2+ till denna obskyra pärla"
Dele
2016-04-20
Jag gillar att Karim Hussain vågar visa det obehagliga, och här finns också några riktigt starka moment, samt en intressant estetik. Med en berättelse som inte har en intrig som utvecklas så blir det dock lite stillastående och stundtals tråkigt med en speltid av långfilmsformat. Stark betygstvåa.
2015-02-06
Stilmässigt hamnar Subconscious Cruelty någonstans mellan Begotten och Slaughtered Vomit Dolls. Men vad som skiljer SC från de andra två är att den inte når hela vägen fram. Det blir pretentiöst och överarbetat, och som tittare känner jag mig distanserad istället för insugen. Men trots att helheten är mer än lovligt krystad, så är några scener i det närmaste fantastiska. Höjdpunkterna är penistortyren och Kristus-skändningen. Hade Hussain kunnat hålla den nivån och den stämningen genom hela filmen, så hade betyget inte bara blivit högre utan kanske till och med mycket högre. (7+/15)
PapaUbu
2014-12-14
Kanske lite för ivrig i att stöta sig med tittaren, ofta tenderar det då att dra åt det löjliga, vilket denna tyvärr gör ibland
Paddyeahh
2014-01-15
"Kriminalare"? Hur?
AlbertSpica
2013-10-10
Vet inte om filmen vill säga mer än vad jag förstår, hursomhelst gillar jag det man ser och den är delvis riktigt snyggt klippt och fotad.
melankoli
2013-05-07
Stark 2:a. Det som drar ned betyget var de oerhört utdragna scenerna. I övrigt en konstnärligt intressant film.
Robkiller
2013-03-20
Vafan var det här för flum... tråkigt var det i alla fall.. och ruskigt värdelöst.
Lenkan
2012-08-25
En vacker film, både i andemening och rent visuellt. Så poetisk att man nästan blir gråtfärdig. Men den har sina brister, framförallt i en del väldigt långdragna och långsökta scener som inte ger mycket mer än ett frågetecken om varför.
phantasmagoria
2012-08-08
Filmen vil mer enn den kan.