3.8

Submarino

Två bröder möts på sin mors begravning. Båda är inne på sin egen självdestruktiva bana och fortfarande förföljda av en tragedi i deras ungdom.

Originaltitel Submarino
Regissör Thomas Vinterberg
Manus Tobias Lindholm, Thomas Vinterberg
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Jakob Cedergren, Patricia Schumann, Helene Reingaard Neumann, Morten Rose, Peter Plaugborg, Gustav Fischer Kjærulff, Kate Kjølbye, Dar Salim, Sebastian Bull Sarning, Mads Broe Andersen, Henrik Strube

Christofer
2015-12-25
Misär och smuts utan syfte.
Bozze80
2015-12-04
Så mycket mörker, så mycket ångest, så jäkla bra!
KillerPutte
2015-10-23
(rek.4) Mycket sevärt, tänk om Sverige kunde prestera något liknande.
Memmem
2015-08-26
Mycket välspelad film om två kriminella bröder. Fina skådespelarinsatser, bra manus, men lite grunda personteckningar och visar inte riktigt brödernas motiv för sina handlingar. Berättelsen är kanske lite väl mörk och inte fullt realistisk. Bra foto, med Köpenhamn som miljö. Bra musik som är väl anpassad efter handlingen. Betyg: 4
Snah
2015-07-26
Biter inte taget om en så som exempelvis den makalösa Festen. Det som ska vara "det traumatiska" känns lite märkligt som tungt traumatiserande. Likaså känns det som om vissa karaktärer inte beskrivs på ett tillräckligt sätt och som om de två bröderna skulle vara förutbestämda att hamna i det de hamnar. Det sociala arvet? Jodå, säkert, men det håller inte för annat än en svag trea.
AlbinWesley
2014-11-04
Stor, tung socialrealism enligt konstens alla regler. Riktigt fin i vissa scener där glädjen tar överhanden mot svärtan, men när den är som mörkast hade jag kanske velat ha den ännu mörkare. Nånting saknas i alla fall.
dbergkamp
2014-06-02
Tung och mörk, en mycket bra film den är inte långt ifrån Vinterbergs festen.
Semiramis
2014-01-17
Mycket bra.
skugge
2013-12-28
Ojojoj.... Tung film. Smakar ångest.
DIProgan
2013-12-08
Bra insatser och dramat fungerar definitivt utan att det känns långt men det är så mörkt och dystert att det mest känns deprimerande. Greps speciellt av en scen med ett telefonsamtal sent i filmen.