2.3

Substitute

Shale är en föredetta legosoldat som återvänder hem. Finner att hans flickvän hotas av ett gäng på skolan där hon jobbar som lärarinna. Shale tar hennes plats som vikarie för att skydda henne. Shale märker att i skolan säljs knark som leds av rektorn. Shale samlar sin legotrupp och går till attack!

Originaltitel The Substitute
Alternativ titel Vikarien
Regissör Robert Mandel
Manus Alan Ormsby, Roy Frumkes, Rocco Simonelli
Genre Action, Kriminalare, Drama, 90-tal
Skådespelare Tom Berenger, Raymond Cruz, William Forsythe, Luis Guzmán, Richard Brooks, Diane Venora, Glenn Plummer, Marc Anthony, Ernie Hudson, Cliff De Young

Solidus
2018-06-08
Som ren underhållning fungerar SUBSTITUTE ypperligt. Idén är, som många skriver, galen, men jag gillar den och det är charmigt överdrivet. Skurkarna är omänskligt onda, vår hjälte lyckas vinna klassens hjärta efter endast två lektioner och finalen är en actionfylld skottlossningen mellan två grupper av legoknektar. Tom Berenger gör ett ok jobb i huvudrollen. Han funkar bra i dramadelarna i filmen, men han är tyvärr för stel för att vara en actionskådespelare, dock så kompletteras detta av en alltid lika underbar Ernie Hudson och en galen William Forsythe i biroller. Om du vill stänga av hjärnan och njuta av hjärtligt trams, är min rekommendation den här sevärda actionfilmen från 90-talet.
2016-10-22
En av 90-talets bästa filmer!
Metheuz
2014-10-07
Riktigt fjantig film. Varenda karaktär beter sig helskumt, klippningen är helt åt skogen och actionkoreografin ser ut att styrts upp av en schimpans eller nått. Jag såg minst två stycken vajrar i bild. Det finns en del roliga inslag men jag tror det är roligt för att det är så dåligt, inte för att det var menat som roligt. Stelbente Tom Berenger och hans kamrater är nog tidernas minst övertygande mercenarygäng. Sen kulminerar det hela i en shootout med rocket launcher, kastknivar och överdimensionerade automatvapen.
Hanness
2014-05-10
Mycket ologisk och fånig film, men den går att se klart.
annihilat0r
2014-01-26
"The Substitute" är faktiskt en helgalen film. Karaktärer som i ena stunden har en viss personlighet – har i nästa skaffat sig en ny. Således upplevs filmen ibland som seriös, medan den i andra stunder uppträder likt en parodi. På det hela taget är detta verk en smått underhållande förströelse.
dafreakish
2014-01-06
Det är sällan man stöter på dem. De där filmerna som kvalificerar sig på listan över megakalkoner. Filmer så sprängfyllda av misslyckanden att man skrattar, oj vad man skrattar, oavbrutet och högt. The Substitute är så förbannat jävla dålig, det går helt enkelt inte att säga det på något annat sätt. Skådespeleriet är ett skämt från Berenger ner till minsta biroll. Manuset spårar ur till en sån grad att man anar att när man kommit halvvägs gett upp och låtit psykopatiska dagisbarn skriva klart. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst men väljer istället att säga att en dramafilm (som man anar att den i alla fall försöker vara bitvis) som innehåller uppgörelser med bazooka och kaststjärnor inte är att rekommendera. Om man nu inte vill skratta förstås.
2013-11-03
Tuffe Berenger passar bra i den till grunden rätt slitna storyn. Högt underhållningsvärde med både gott om action och humor. Fortfarande en favorit efter omtitt.
Murvel48
2013-04-10
Dum story som lätt hade kunnat bantas med minst 20 minuter. Märkligt vad många finter legosoldat Berenger gick på hela tiden. En svag tvåa.
Kebaben
2013-04-01
Kass, men den går i alla fall att skratta åt om man är ett par stycken som ser den.
GrandMaster_E
2013-02-17
Scysst underhållning även fast Berenger (som är en klart underskattad skådis) inte direkt känns megasmidig i sina actionscener. Härligt kletig moralkaka som stampas ner i mun och en Ernie Hudson i fin form.