3.4

SubUrbia

Fem ungdomar tillbringar sina dagar och nätter med att göra ingenting. Men de har planer för framtiden som de skall realisera - men inte i dag.

Originaltitel SubUrbia
Regissör Richard Linklater
Manus Eric Bogosian
Genre Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Giovanni Ribisi, Steve Zahn, Amie Carey, Ajay Naidu, Parker Posey, Nicky Katt, Dina Waters, Jayce Bartok, Samia Shoaib

Qhunden
2016-03-09
Stundtals briljant faktiskt. Duckar prettostämpeln på ett bra sätt. Riktigt härliga sliriga karaktärer och skådespeleri som både roar och övertygar. I slutändan är det ändå lite kaka på kaka och sista kvarten var väl inte fullt så bra som jag hoppades. Men ja, ganska bra ändå.
WoodWoman
2015-06-03
Genial.
Darn
2015-01-28
Linklater är en av de bästa på att göra det många skulle ta för något bagatellartat till en högre nivå. Det blir aldrig tråkigt och personregin känns prickfri. Här görs det bara inte riktigt så vasst, även om syftet kanske är just det - må så vara. Dessutom kunde filmen kortats ned och på så sätt sluppit några av handlingens överflödiga uppreningar.
AlbinWesley
2014-06-23
Toppenbra men faller på två ting: onödigt lång speltid samt filmen i sig är smått överflödig med tanke på vad Linklaters gjort innan. Den behövs inte riktigt. Men som sagt ändå mycket bra, dårå.
MrLawrence
2012-08-08
Tycker att den var något utav motsatsen till Dazed & Confused. Då den filmen skildrade en obekymrat 70-tal där allt på något sätt ändå löser sig, visade SubUrbia upp en ungdomskultur där saker inte löser sig alls. Det enda som egentligen gör filmen till en komedi är Buff, ADHD-killen var komiska tajming är perfekt.
Malfunction
2012-03-26
Karaktärerna är för osköna och insikterna för få för att man ska orka med det i två timmar. Något av en besvikelse.
Rune2000
2010-09-17
Jag har varit intresserad av att se "SubUrbia" i nästan 5 år nu men tyvärr imponerade inte filmen på mig som jag önskade att den skulle göra. Visst finns det en del likheter med Richard Linklaters tidigare verk som "Slacker" och "Dazed and Confused" men det känns inte som Linklater har så mycket nytt att komma med denna gång.
cristian81
2010-02-23
Otroligt bra. Rolig, spännande, flummig.
Masjävel
2010-01-30
började hyfsat men blev sen mest konstig, något udda film med udda karraktärer
pink.f
2009-10-07
Kan mycket väl vara den ultimata slackerfilmen. Lyckas på ett intelligent och välbalanserat sätt kapsla in själva essensen i denna egendomliga men tilltalande ungdomskultur.