2.8

Sudden Impact

Det här är fjärde delen i Dirty Harry-serien. Locke spelar ett våldtäktsoffer som hämnas på gärningsmännen genom att ritualmörda dem. Harry är henne på spåren.

Originaltitel Sudden Impact
Regissör Clint Eastwood
Manus Joseph Stinson, Rita M Fink, Harry Julian Fink, Charles B Pierce, Earl E Smith
Genre Drama, Action, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Sondra Locke, Pat Hingle, Bradford Dillman, Paul Drake, Jack Thibeau, Audrie J Neenan, Albert Popwell
Betygsantal 2095

sven_usling
2021-09-17
Något sämre än trean, och inte särskilt bra. Men det är heller aldrig dåligt.
menschenfeind
2021-05-26
Den bästa av Harry-uppföljarna, men Harry själv känns en aning överflödig i historien.
Dele
2020-08-20
Bättre än föregångaren men storyn är här väl ensidig och Callahan lite för cool för sitt eget bästa, och känns mer som en karaktär än människa. Småunderhållande ändå, men 80-talsmusiken och miljöerna känns inte lika kul som 70-talets dito. Stark betygstvåa.
labi
2016-06-23
Hämnd och underhållningsvåld. Heja heja.
2014-11-04
Den fjärde filmen med Harry Callahan handlar om hur han ska stoppa en kvinnlig mördare som hämnas på dom som våldtog hennes syster och henne själv många år tidigare. Öppningsscenen är inte helt fel när Clintan skjuter ner 4 skurkar på ett cafe med sin Magnum. Synd är att filmen blir lite väl seg och det är för mycket fokus på Sondra Lockes rollfigur.
Fläskkäft
2014-05-03
En ganska blek historia i jämförelse med den första filmen. Förutom Sandra Lockes hämndhistoria har inte Callahan så mycket att göra. Vi som redan känner karaktären får stå ut med en del upprepning av Harrys moves vilket blir lite tröttsamt. Scenerna med Locke är nog bäst och de(tillsammans med filmmusiken) känns som Hitchcockögonblick faktiskt. Men det är ju ändå Dirty Harry och så länge jag får dräpande kommentarer varvat med lite komik har jag ganska kul. Roligast var nog när han i barscenen sparkade det hiskeliga fruntimret i röven efter att ha nekat henne en drink för att i en senare scen ge samma fruntimmer en rak höger. =)
Starkbröl
2014-04-19
Ganska svag trea, där Clintan är snubblande nära att bli ett offer för sin egen coolhet. Dvs lite för nära poserandet. Locke är stencool och mycket trovärdig i sin tragik.
RockSnack
2014-03-12
Godkänd och underhållande Dirty Harry-film, men filmen når aldrig upp till sin fulla potential. Den är något för lång och lite för mörk. Skådespelarna har en tendens till att över- eller underspela. Slutet är kraftfullt men väldigt svårt att ta ställning till. Det väcker dock många tankar. Clintan är bra som alltid.
idd
2013-11-28
lite som en parodi på de första filmerna, men utan att va särskilt roligt..
Hypostas
2013-10-20
Det var den här filmen som (när jag var liten) lärde mig vad ordet "flata" betydde, samt att tjejer minsann också kan vara delaktiga i gruppvåldtäkter. Dirty Harry - en skola för livet. Eller inte...