3.4

Suffragette

Om fotsoldaterna i den tidiga feministrörelsen, kvinnor som tvingades under jorden i en farlig katt-och-råtta-lek med en allt mer brutal stat. De var arbetande kvinnor som hade sett att den fredliga protesten inte uppnådde någonting. De såg en mer radikal kamp som den enda vägen till förändring. De var villiga att förlora allt i sin kamp för jämlikhet - sina jobb, sina hem, sina barn och sina egna liv.

Originaltitel Suffragette
Regissör Sarah Gavron
Manus Abi Morgan
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Carey Mulligan, Helena Bonham Carter, Natalie Press, Anne-Marie Duff, Romola Garai, Brendan Gleeson, Ben Whishaw, Adam Michael Dodd, Geoff Bell, Meryl Streep, Finbar Lynch, Samuel West, Adrian Schiller, Morgan Watkins, Grace Stottor

abnormal
2018-07-10
Välspelad och snygg, men tyvärr inte så gripande som jag önskade.
2018-04-04
Rätt så medioker, men betydligt mer angelägen, film. (7-/15)
KyLLo
2018-03-30
Film är mer än bara budskap.
Roswall
2018-03-21
Håller med de som kommenterat tidigare att det känns som ett väldigt gjort mönster. Dramat var sådär och det gav inte heller skärskilt mycket nytt. Men ändå helt okej, och en viktig del av historien som inte får glömmas.
Zingostar
2018-01-25
En riktigt bra film. Helt enkelt sevärd.
HerrNenne
2017-09-15
Känns som en film som gjorts tio gånger. Här görs den igen, på lite nytt tema, kompetent och stabilt.
FamousAnton
2017-07-19
Älskar temat
Supernaut
2017-07-07
Några extremt fina scener, men överlag en okej film men inte mer.
LillaBlåaMus
2017-04-15
Svag trea. Habil men rätt slätstruken, följer en formel jag sett förr. Förbannad blev jag förstås, men inte särskilt gripen eller upplyst. Bättre 4000 år försent än aldrig. Det återstår dock en del innan alla har fulla formella rättigheter även i Storbritannien och i Sverige.
wiberga
2017-03-27
Gillade filmen väldigt mycket, man berörs och blir arg när man tänker på hur orättvis världen har varit (och fortfarande är). Diggade inte riktigt sättet dom filmade på. Det var lite väl mycket skak och närbilder. Fortfarande en jävla bra film, rekommenderas starkt!