3.2

Sully

Den 15 januari 2009 fick världen uppleva ?miraklet på Hudson? då kapten Chesley ?Sully? Sullenberger landade ett nödställt flygplan på floden och räddade därmed livet på de 155 passagerarna. Men samtidigt som han hyllades av allmänheten och media så pågick det en undersökning kring fallet som kunde förstöra både hans rykte och karriär.

Originaltitel Sully
Alternativ titel Miracle on the Hudson
Regissör Clint Eastwood
Manus Todd Komarnicki
Genre 2010-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Mike O'Malley, Anna Gunn, Jamey Sheridan, Ann Cusack, Jane Gabbert, Molly Hagan, Holt McCallany, Chris Bauer, Patch Darragh, Valerie Mahaffey, Max Adler, Sam Huntington, Christopher Curry, Jeffrey Nordling

okidoki
2019-07-12
Gastkramande och fantastisk prestation av Hanks.
Albion
2019-07-06
En helt otrolig händelse som förstås förtjänar en film. Och det blev väl en ganska oklanderlig film, tillrättalagd som folk vill ha den och Tom Hanks gör en fin gestaltning och sådär, but yet... Betyget blir en 3;a
Rele
2019-02-23
En sevärd biografi. Hanks är väldigt duktig skådespelare och Clintan har lyckats framkalla känslan av Sullenbergers landning och alla viktiga händelser före, under och efter landningen. Jag ger en fyra.
Rele
2019-02-23
En sevärd biografi. Hanks är väldigt duktig skådespelare och Clintan har lyckats framkalla känslan av Sullenbergers landning och alla viktiga händelser för, under och efter landningen. Jag ger en fyra.
Jamesa
2018-08-20
Älskar ju Clintan, men här kan han inte göra mycket åt det hela. 45 min dokumentär hade räckt, för historien är ju ändå värd att veta. Men detta är segt och Hanks trumpar sig i sömnen igenom manus. Snabba pengar för honom, men djupdyk i hans filmrepertoar.
PSH-BOZO
2018-03-19
Tom Hanks är ju som alltid stabil och på pappret är den här storyn intressant. I verkligheten blir det dock lite monotont. Gillar dock hur Clintan har valt att framställa storyn och att berättandet inte är helt kronologiskt. Men helheten blir bara okej, varken mer eller mindre.
StureStenhög
2018-03-11
Tom Hanks i rollen som Sully kan mycket väl vara den mest logiska castingen i filmhistorien, och han gör det som väntat bra. Man har också lyckats väldigt bra med att iscensätta själva Hudson-incidenten, något som hade förtjänat att vara del av en bättre film. Tyvärr lyckas Clintan aldrig riktigt hitta någon fungerande struktur för det här, och det mesta känns ganska taffligt med dålig dialog och övertydlig mytbildning. Antalet scener där Sully skildras som folkhjälte är parodiskt många, medan utredarna istället porträtteras som serietidningsskurkar. Att i princip allt kring utredningen dessutom verkar vara påhittat gör att den delen känns direkt poänglös. Sully förtjänar sin hjältestatus, men den här filmen fick mig nästan att vilja ogilla honom
mammene
2018-03-10
Clint Eastwood och Tom Hanks är i mitt tycke två herrar som kan sitt yrke. Mycket bra att fylla ut en hel film med denna dramatiska händelse och dess efterföljder. Tom Hanks verkar kunna spela det mesta och gör det bra även här. Gränsen kan vara hårfin mellan hjältegloria och platt fall.Clintan har en förkärlek att spela på känslor i sin regi.
2018-03-07
Börjar riktigt bra, men blir bara segare och segare tills den dör!!!
2018-02-03
Jag kan inte fatta att det nu är över 8 år sedan Kapten Sully landade ett passagerarplan i Hudsonfloden i New York. För mig är det minnesmässigt som om det skedde igår. Jag var dock tveksam till denna film för hur fantastisk händelsen än var så kändes det inte som man skulle kunna fylla ut det till en långfilm. Med en bakgrundshistoria som jag hade missat så lyckas man och med Clint Eastwood bakom kameran och alltid underbare Tom Hanks framför så blir det t.o.m. bra. Jag älskar Tom Hanks. 3+