2.9

Summer of '84

Sommaren 1984 är en perfekt tid att vara en bekymmersfri femtonåring. Men när grannskapets konspirationsteoretiker Davey Armstrong börjar misstänka att hans polisgranne är seriemördaren som ständigt benämns i de lokala nyheterna inleder han och hans tre bästa vänner en utredning som snart visar sig farlig.

Originaltitel Summer of '84
Regissör François Simard, Anouk Whissell, Yoann Whissell
Manus Matt Leslie, Stephen J Smith
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Graham Verchere, Judah Lewis, Caleb Emery, Cory Grüter-Andrew, Tiera Skovbye, Rich Sommer, Jason Gray-Stanford, Shauna Johannesen, William MacDonald, Harrison Houde, Aren Buchholz, Susie Castillo, Reilly Jacob, J Alex Brinson

Anden2010
2020-10-17
Sevärd och spännande film med härlig 80-tals känsla.
kanemura
2020-08-10
Charmig åttiotals-replika. Det gör inget att den inte är så läskig då den vinner mycket på charmiga skådisar, jättebra musik och go stämning. Det känns som att filmskaparna blir lite osäkra mot slutet och det känns lite som att vi får tre halvfärdiga slut innan filmen verkligen slutar. Ett bättre slut skulle ge en fyra men nu blir det en stabil trea.
Samtalsmanicken
2020-03-27
En film som inte flirtar med sitt koncept, utan lånar endast vissa bitar för att framställa något eget, nytt och fräscht, vilket de lyckades med. Vad som avtog mitt betyg så att det hamnade på en trea var väl främst pga filmen hade en tendens att fastna och skjuta fokus på små oväsentliga detaljer, vilket resulterade i att det tog bort en massa tid som hade kunnat utnyttjas till någonting bättre. Men annars rekommenderar jag den om man gillar "coming of age"-thrillers!
KyLLo
2019-04-30
Jag tycker verkligen om den här typen av ungdomsspänning där det finns en vardaglig touch men inte blir för barnsligt och billigt. Konstigt nog är den ganska ovanlig. Sedan är det ett fantastiskt jobb med att skapa 80-talskänslan. Jag glömde bort att jag satt och tittade på en film från 2018. Den är bra castad, mysig och nervkittlande. En minnesvärd film som nog sticker ut mer nu än den hade gjort under 1980-talet. Högsta betyg för initiativet, men tyvärr har den några brister som sänker betyget. En är att de inte verkade veta om de ville göra en film för ungdomar eller en barnförbjuden, så att det blev lite av varje. Jag tyckte mig se att Netflix rekommenderar den från 16 år och att den svenska dvd:n faktiskt rekommenderar den från 11 år. Jag gillar 80-talssoundet, men soundtracket är för ensidigt i filmen. I övrigt är inte tjejen helt trovärdigt skildrad och rent generellt lyser väl tjejerna lite med sin frånvaro.
2019-03-17
Ett mordmysterium tillika ungdomsfilm - allt insvept i den nya retrovågen och hyllningen till 80-talet. Här får man plocka referenserna själv och det kändes skönt att inte få allt kastat i ansiktet. Den småspännande storyn låg länge stabilt på en solid 3:a, men var tvungen att höjas när slutet närmade sig.
StureStenhög
2019-03-16
Jag hade ingen koll på att det var gänget bakom Turbo Kid som hade gjort den här, men det känns ju fullkomligt logiskt så här i efterhand. Olika genrer, men samma säkra återskapande av 80-tals-film. Jag gillar att de inte vill göra en hyllningsfilm till 80-talet med en massa blinkningar till publiken, istället vill de verkligen göra en 80-tals-film, och det lyckas de alldeles utmärkt med. De träffar inte bara helt rätt med det visuella, de följer också helt och hållet logiken från dessa filmer. Det är dessutom något speciellt men de här amerikanska förortsmiljöerna, och det lyckas de också fånga. Historien sticker kanske inte ut, men jag kände mig hela tiden osäker på vilken av de två möjliga vägarna den skulle ta
2019-03-03
När jag hade sett klart filmen var jag förbannad. Anledningen till detta var för att filmens avslutande 20 min är så underbart mörka och intensiva i sitt berättande dvs. allt det som filmen fram till dessa inte är. Jag förstår inte varför man slarvar bort nästan hela filmen då man tydligt visar i slutet att förmågan fanns att göra detta till en fantastiskt spännande film. Istället har man lagt alldeles för mycket tid på att fånga 80-talskänslan, vilken dock är underbar, som skadar historien.
ekneB
2019-02-16
Filmen i sig är en härlig slow burner som ligger stabilt på en 3a. Men känslan för detalj, musik och slutet gör att den tippar över till en 4a! Rakt igenom så påminner den om pacing och musik väldigt mycket om Stranger Things, bortsett från att den inte är övernaturlig. Vilket verkligen inte är ett minus! Kan starkt rekomendera!
BarryHero
2019-01-28
Riktigt härlig 80-talskänsla i denna. Känns nästan lite som en Stand by Me-variant. Kläderna, ljudet, bilarna, frisyrerna är alla genomtänkta in i minsta detalj. Tyvärr tycker jag att filmen tappar (framför allt i trovärdighet) mot slutet vilket även reflekteras i betyget. Detta är dock ett mycket gediget hantverk skapat av människor med kärlek till film och 1980-talet.
haajen
2019-01-06
Lite spännande mot slutet men innan dess mest banal och med ett rätt bedrövligt manus. Bjuder inte på något nytt överhuvudtaget.