3.2

Summer Palace

Summer Palace utspelar sig i fem kinesiska städer samt Berlin, från mitten av 80-talet fram till millennieskiftet och betar av Berlinmurens fall, Sovjetunionens splittring och Hong Kongs återförening med Kina, samtidigt som den berättar en kärlekshistoria.

Originaltitel Yihe yuan
Regissör Lou Ye
Manus Lou Ye
Genre Romantik, Drama, 2000-tal
Skådespelare Bai Xueyun, Cui Lin, Duan Long, Guo Xiaodong, Hao Lei, Hu Ling, Zhang Xianmin

timbo93
2014-06-21
Rent kulturhistoriskt en viktig film, men den blir lite tråkig halvvägs in. Jag älskar känslan som byggs upp inledningsvis, och uppläsningen av dagbokscitatet om trånande gav mig rysningar, liksom ljussättningen i den första sexscenen. Men i och med tidshoppet, som går på tok för fort, tappas fokus. Vissa scener känns till och med nästan direkt tagna från en teaterscen. Det är först mot de absolut sista scenerna (och bilderna i eftertexterna) karaktärerna blir greppbara igen.
Magneto
2008-05-17
Lou Ye har bullat upp med rejält med sexscener och överspända känslor i den här filmen, som består av lika delar pretentioner och tantsnusk. (Tjej idkar härlig älskog med virila killar, tjej lär skolkamrat att onanera framför spegeln, you get the picture). Men jag inser att en del av anledningen är att (som Geiger beskriver) händelserna runt '89 verkligen släppte fram sådana här känslor hos ungdomar. Det måste dock gå att filma bättre.
Yakultheredelk
2008-03-13
Har lite svårt för att Lou Ye alltid ska ha med en berättarröst - utöver Summer Palace har jag dock bara sett Suzhou river - som hela tiden pratar väldigt ingående om karaktärerna. Inte riktigt min sak.
MilkMonkey
2008-03-04
den balanserar verkligen på de överdramatiska känslornas stup, och ärligt talat blir det för mycket ibland . . annars kan jag bara hålla med Slice och Geiger
Geiger
2006-11-26
årets bästa film om ni frågar mig. läste någon som tyckte att den var ofokuserad men det kan jag absolut inte hålla med om. den visar mycket klart över hur väst världens intåg i kenesiska kulturen färgade och bryter upp gamla instälningar. man ser hur karaktärerna förändras och denna splitring har jag själv uppleft då jag levde i beijing. den har ett sånt djup och insyn att jag vart helt rörd, sedan är man ju inte förvånad över att lou ye ännu en gång blir avstängd från filmskappande. men det var det fan värt!!!
fegdyr
2006-11-26
för lång för mig. Ofokuserad, men det var nog tanken. Jag hade svårt att hålla ordning på alla karaktärerna. Och så satt någon och stank urin i biografen också!
Bjönen_Plöta
2006-11-18
Gillar hur den bekriver allt liksom i förbifarten, men den är en timme för lång och har fult foto, det håller inte.
Slice
2006-11-17
sjukt fin; från det allra minsta, intimaste till de stora, omvälvande förändringarna som påverkar så många människor. hade kanske velat veta mer om kinas historia för att kunna ta till mig och verkligen förstå hela bakgrunden, och den var om möjligt aningens lång. men det var mycket som skulle berättas. dessutom en rejäl väckarklocka för en bekväm västerlänning som får allt serverat.
IanCurtisRIP
2006-11-17
Stundtals hur bra som helst men känns som att den tappar fokus i vissa partier.
velvet_heart
2006-11-16
en film som stannar kvar långt efter att man har lämnat biosalongen. jag hade dock lite svårt att hålla ögonen öppna mot slutet (kan i och för sig ha berot på att jag såg den klockan nio på morgonen...)