Sundown

Neil, systern Alice och hennes två barn bor på lyxhotell i Acapulco, men tvingas förkorta semestern på grund av ett dödsfall i familjen. När ett av syskonen oväntat prövar familjens starka band stiger gamla konflikter upp till ytan.

Originaltitel Sundown
Regissör Michel Franco
Manus Michel Franco
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Tim Roth, Charlotte Gainsbourg, Iazua Larios, Henry Goodman, Albertine Kotting McMillan, Samuel Bottomley, James Tarpey, Mónica Del Carmen, Jesús Godínez, Ely Guerra
Filmnummer 141971

karlmats
2022-04-11
Egentligen är det nog en ganska välkonstruerad liten historia det här och speltiden är ju föredömlig. Samtidigt är det något i regin som gör att man aldrig riktigt sugs in i vad som händer. Kanske är det för att Roth är så otroligt apatisk och eljest, eller är han kanske excentrisk när han har pengar? Det är något befriande med nån som bara till synes bestämmer sig för att skita i alla sociala konventioner och förväntningar på en och bara gör som han vill, men det är lite direktionslöst och man sitter där och funderar på vad det är man tittar på egentligen. Sen knyts det väl ihop rätt bra i slutändan men det tar sin tid innan man kommer dit. Det är lite kul att se en slice of Mexiko det är det, men jag tycker inte att det är bättre än en 2a när det ska summeras.
Ghostface
2022-04-02
Filmens dåsiga ton och skräniga turistmiljöer är en bra kombination. Nihilistisk karaktär av Tim Roth. Egentligen en rätt lös historia men här räcker det.