3.8

Without Sun

En kvinna läser upp breven från en kanske imaginär världsresenär.

Originaltitel Sans soleil
Alternativ titel Sunless
Regissör Chris Marker
Manus Chris Marker
Genre Dokumentär, 80-tal

jcoke88
2020-01-03
Eric M. Nilsson fast sämre.
Ful_fisk
2014-03-23
En besvikelse. Väldigt avantgardistisk dokumentär som bara bygger på diverse bilder på vardagsliv och en voice-over som berättar regissören Chris Markers tankar om livet, universum och allting. Ganska spretigt och inte särskilt spännande. Synd, för jag hade hoppats på ett mästerverk.
#54
2013-09-23
Mycket fängslande!
emilstjernholm
2013-07-23
Stilsäker och meditativ reseberättelse. Jag hade gärna sett om den på bio om tillfälle ges. Ser fram emot att se mer av Marker.
origC-J
2013-04-16
Egentligen mer konstverk än film, och jag är därmed tveksam till om man borde betygsätta den överhuvudtaget. Men den räknas väl främst som film, så... I grunden ett intressant verk som med avstamp i reflektioner om tiden rör sig över olika kulturella skillnader, religiösa uttryck, traditioner, filmtekniker och mycket mer. Det är för övrigt både ironiskt och helt i linje med filmens övergripande tema att mycket av det som visas antingen är föråldrat idag eller på väg att försvinna. Men tyvärr är filmen som helhet alldeles för splittrad och rent ut sagt flummig för min smak.
Tonti
2013-01-23
Fängslande, vacker och dynamisk. Inte så konstigt att den är ansedd som Markers allra främsta. Ett riktigt 80-talsmästerverk.
Sznax
2013-01-23
Marker när han är som allra bäst. Observationer av främmande kulturer, små roliga instick och en allmän diskussion av det mesta. Har sina lite mer svaga partier (ofta när det inte är narration) men en uppslukande film är det ändå. Betyg 7.9

2013-01-22
Jag känner mig nästan dum som inte förstår mig på det här riktigt. Jag såg dock en engelskdubbad version.
kakbakarn
2013-01-22
Mycket intressant som konstverk och faktiskt ganska fängslande som film. Jag blev, precis som nedanstående kommentator, också sugen på att läsa igenom manuset då jag missade en hel del av det som sas (och/eller menades) på grund av den höga densiteten. Intellektuellt utmanande bild- och ordpoesi.
pellelewis
2012-10-14
Poesi och bildkonst förstärker här varandra i en filosofisk och intelligent skildring om livet. Har läst igenom manus (sök: markertext sans soleil) i lugn och ro i efterhand men det är fortfarande mycket av filmens innehåll jag inte riktigt kan greppa. Har en känsla av att det här är en film jag kommer se flera gånger till och som med tiden kommer växa till en favorit.