2.9

Sunset

Året är 1913, strax innan första världskrigets utbrott. 20-åriga Irisz Leiter anländer till Budapest efter att ha spenderat uppväxten på barnhem. Hon hoppas nu få anställning i den berömda hattaffär som ägdes av hennes hädangångna föräldrar, men istället körs hon bryskt iväg av den nya ägaren. Hon förstår inte varför. Snart söks hon upp av en okänd man som ställer besvärliga frågor om hennes far. Illa till mods börjar hon söka efter svar i sina föräldrars förflutna och konfronteras med en mörk hemlighet, vilket drar ned henne i händelser som är början till landets undergång?

Originaltitel Napszállta
Regissör László Nemes
Manus László Nemes, Clara Royer, Matthieu Taponier
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Vlad Ivanov, Susanne Wuest, Björn Freiberg, Levente Molnár, Urs Rechn, Judit Bárdos, Juli Jakab, Evelin Dobos, Sándor Zsótér, Uwe Lauer, Christian Harting, Tom Pilath, Mihály Kormos, Péter Fancsikai, Marcin Czarnik

okidoki
2020-03-18
Börjar bra, men urartar och blir våldsam och obegriplig.
labi
2020-02-04
Samma filmiska grepp som i Sauls son, men temat griper inte riktigt tag på samma sätt. Slutet lite förvirrande, men inalles en riktigt bra film.
Taliah
2019-10-08
Sunset - eller konsten att dyka upp på ställen man inte borde vara.
Ful_fisk
2019-04-14
Börjar spännande och är väldigt snyggt filmat, och ovanpå det kan detta vara den ljudmässigt snyggaste filmen i år! Men efterhand blir storyn bara förvirrande och mer och mer rörig, utan att riktigt komma igång eller engagera ordentligt. Fortfarande en bra film, men den blommar inte ut som man hoppats. Sauls son var absolut bättre.
#54
2019-03-24
Ytan är så vacker att innehållets eventuella brister inte stör.
goeran
2019-03-23
László Nemes återskapar väl miljön i Budapest under la belle époques slutskede, just innan första världskriget, i sin film Sunset (Napszállta) men storyn är egentligen inte särskilt lyckad. Och alla skådespelare är kanske inte heller på topp men jag tycker att Juli Jakab är bra i huvudrollen som Írisz Leiter. Så filmen var nog ändå värd att se. Betyg 3.
KimEkberg
2018-11-02
Förtexterna bådar gott, men sedan blir det mest en gäspfest. Tycker filmen återspeglar de hattar den handlar om, den är på tok för omständig och känns mest som utsmyckning och krafs. Gillar ju egentligen känslan av att vara i ett tv-spel innan man har fått den första pistolen - men det blir för tröttsamt med träbockar till teaterskådespelare som ställer frågor utan att få något svar. Tycker också man misslyckas med förankringen i den historiska kontexten, man ser mest en nacke och lite suddiga hästvagnar. Lysande fokusdragningar dock. Den absoluta slutscenen är rent pinsam. Låter bättre som synops än det faktiskt blir, för hur mystisk mystiken än blir - är det svårt att hitta en anledning att engagera sig.
Tonti
2018-11-02
Ja, ambitionerna är det nu inte nåt fel på. Och när det händer som mest, fungerar det också som bäst, ty Nemes stil är väldigt effektiv när det gäller att skapa desorientering och ryckas med i händelsernas malström. Att filmen kretsar kring en gåta tycks ju också positivt, men tyvärr är handlaget på samma gång för otydligt och för övertydligt, om en sådan sats nu går att begripa. Hinnan av teatralitet lägger sig över allt - ljud, skådespeleri, musik, kostym, smink - och får slutresultatet att kännas som en halvmesyr. Vilket är tråkigt, för potential finns. Men Nemes är nog inte en stor regissör i vardande ändå.