Sunset Boulevard

Joe Gillis är en ung filmmanusförfattare med ekonomiska bekymmer. Av en slump träffar han den före detta stumfilmsstjärnan Norma Desmond. Norma är övertygad om att hon fortfarande är dyrkad av sina fans och planerar sin comeback. Vad hon behöver är hjälp av en manusförfattare.

Originaltitel Sunset Blvd.
Regissör Billy Wilder
Manus Charles Brackett, Billy Wilder, D M Marshman Jr
Genre Romantik, Film-Noir, Drama, 50-tal
Skådespelare William Holden, Gloria Swanson, Erich von Stroheim, Nancy Olson, Fred Clark, Lloyd Gough, Jack Webb, Franklyn Farnum, Larry J Blake, Charles Dayton

Skapad 2019-11-18 av billybob
Joe Gillis är en ung filmmanusförfattare med ekonomiska bekymmer. Av en slump träffar han den f.d. stumfilmsstjärnan Norma Desmond. Norma är övertygad om att hon fortfarande är dyrkad av sina f...   Läs mer »

92axha10
2018-12-18
Filmer som handlar om Hollywood brukar ofta nog vara glorifierande till den grad av självparodi. Den hör filmen är hänsynslös och rå i sitt porträtt av glamour och hur brutal branschen kan vara.
Dream
2018-11-28
(En av "David Lynch's" 5 favorit filmer ifall man är intresserad av vad han gillar, vilket jag var och på så sätt hittade denna.) En riktigt bra film så (Lynch är inte bara en bra regissör utan har även bra smak, åtminstone i detta fallet!) - Sammanfattning: Så är detta den perfekta berättelsen om en kvinna med starka narcissistiska problem eller med andra ord, så har hon en självbild om sig själv som inte är sann. En sjukdom helt enkelt! (Självklart kan det delvis vara bra att ha lite av det självförtroendet i verkligheten för annars kommer man inget vart,) men dock inte såhär och det finns likadana personer i verkligheten, t.ex. äldre. En solklar 5a.
Pi-R
2018-03-23
Vissa filmer lämnar närmast kippandes efter andan, och gör en på allvar tacksam över att man fått nåden att alls fått se den och att dessutom fått göra det i helt rätt sinnesstämning. Sunset Boulevard hör till de filmer som det av en eller annan orsak dröjt orimligt länge för mig att se, men sannerligen att det var värt väntan. Manus, miljö och ton är ett himmelrike för varje filmfantast i allmänhet och för dem av oss som gillar den tidiga Hollywood filmen i synnerhet. Swanson är så enastående att det nästan känns fånigt, och Holden är närmast fläckfri som manusförfattare på dekis. Wilders regi är helgjutet. Manuset HAR dock smärre fläckar; framför allt kärleshistorien mellan Holdens och Olsens rollfigurer, så det ska erkännas att min extas mattades något under filmens tredje fjärdedel (vilket dock mer har att göra med filmens övriga förträfflighet, och mindre med att denna del inte är välgjord). Slutet hämtar dock upp varje tappad poäng, och det blir rysligt fenomenalt igen
jopjop
2018-02-10
Tråkig, oengagerande. En besvikelse.
Lotso
2018-02-05
I sin helhet är Sunset Boulevard en film helt i min smak som gör allt för att jag ska älska den. Den har en handling jag är väldigt svag för och berättas otroligt väl. Den har också viktiga poäng den tar upp om framgång och nederlag. Som jag anser är en stor vikt också inom filmvärlden och Hollywood framför allt. Hur folk behandlas i deras liv efter en storhet. Vilket jag älskar filmen för. Den är otorligt vackert filmad också. Med sin film-noir stil som känns passande. Vi får också fantastiska insatser från alla skådespelarna. Speciellt Gloria Swanson som jag tyckte var helt fantastisk, med två ikoniska filmrepliker. Trots att den är gjord 1950 är berättelsen relevant också i dagens ögon och på den fronten känns den lika aktuell då som nu.
2017-10-23
BrutusBeefcake
2017-07-08
Hade inte läst något om filmen innan jag såg den och wow! Väldigt förförisk och mystisk hela vägen trots att den kanske inte borde vara det? Den har en stark dragningskraft mot det makabra på något vis och älskar det. Sedan är det oerhört kul att man hittade lite referenser från annat också. Lynch antar jag gillar den? Eller är det ett sammanträffande att en karaktär heter just Gordon Cole? Oavsett så var detta en otroligt tilldragande film, precis i samma anda som många av Lynchs egna. Full pott! (13+/15)
Memmem
2017-05-20
Utmärkt parodi på Hollywood! Denna välgjorda film parodierar det märkliga livet i Drömfabriken och en del av dem som försöker få sin utkomst därifrån. Framför allt var det svårt för tidigare stumfilmsstjärnor efter 1930. Många hade svårt att klara övergången till ljudfilm, då de saknade bra tal- och sångröst och hade ett alltför yvigt skådespel. I början av 30-talet inträffade också depressionen och filmbolagen var tvungna att spara. Detta utmärkta drama handlar om en manusförfattare i 30-årsåldern som ligger efter med hyran och avbetalningarna på sin cabriolet. Han försöker få filmbolag, framför allt Paramount, att anta hans manus, men lyckas inte. En dag råkar han köra in på uppfarten till en lyxvilla, där en rik f.d. stumfilmsskådespelerska lever sitt trista liv sedan 20 år tillbaka i avvaktan på en ny filmroll, som aldrig kommer. Utmärkt spelat av William Holden som manusförfattaren och Gloria Swanson som den f.d. stumfilmsstjärnan. Bra spelat även av övriga, bland annat en kaméroll av Cecile DeMille. Fina bilder på flera Hollywoodvyer, som inne på Paramount Studios, lyxvillan exteriört och interiört, några enklare bostäder samt en biljakt. Mycket följsam musik. Ett nyanserat och mångbottnat manus, som ger upphov till många funderingar. Inget typiskt Hollywoodslut, vilket kändes mycket befriande. Betyg: 4+
erkperk
2016-10-16
jag tycker att gloria swansons överspel är riktigt störande, men det kanske är meningen? i övrigt en ganska intressant historia.
gjoob
2016-09-30
Inte så fantastisk som ryktet säger men helt klart välspelad, stämningsfull och man kan se hur den har influerat många senare filmer; inte minst Mulholland Dr.