3.3

Sunshine

Ett århundrade av politisk och social oro i Österike-Ungern beskrivs i denna prisbelönta film. Ralph Fiennes gestaltar tre olika medlemmar i samma familj i tre olika generationer: En judisk advokat, en olympisk idrottsman och en politisk aktivist.

Originaltitel Sunshine
Regissör István Szabó
Manus Israel Horovitz, István Szabó
Genre Krig, Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Ralph Fiennes, Rachel Weisz, Deborah Kara Unger, William Hurt, Jennifer Ehle, Rosemary Harris, James Frain, Molly Parker, John Neville, Miriam Margolyes, David de Keyser

nopasaran
2015-10-24
Istvan Szabo har gjort flera klart sevärda filmer tidigare som t ex Mefisto, Överste Redl m fl men här tycker jag han gapar över för mycket. Inte förtjust i den här typen av melodramer och framförallt inte att de passionerade kärlekshistorierna är så dominerande. Filmen har för lite av det omkringliggande samhället och för mycket av den familjära sidan för att man skall förstå handlingen. Men det finns många intressanta trådar som leder till att forska vidare. Lite för teatralt för mig. Ett oerhört intressant område både politiskt, geografiskt, kulturellt, religiöst etc men passionen dominerar för mycket på förståelsen av vad som sker i samhället omkring dem och som de är en del av.
NoWireHangers
2014-03-24
Som så många andra skrivit: För lång. Stundvis bra men längden och tempot stjälper filmen en hel del.
Slowdive2
2013-02-04
Jäklar, det här är en lång film. Och mina kunskaper räcker inte till på lång vägar för att ge ett rimligt betyg.
karlhugo
2009-07-28
tyvärr alldeles för lång, hade kanske mått bättre av att bli en miniserie? Trotts sina brister ger jag den en stark trea på snäppet till en fyra då den lyckats ligga kvar och lura i huvudet väldigt länge.
kennert
2009-07-05
Är alldeles för lång för att hålla intresset vid liv hela tiden.
våldsamt_våld
2008-08-03
den skulle varit ett par timmar längre för att kunna gå ännu djupare. det blev för mycket svepande berättat.
KlaraSofia
2007-10-30
Ett försök att fånga Ungerns historia i modern tid, skildrat genom tre generationer. Fiennes spelar huvudroll i alla tre generationerna - farfar, far och son - en kul idé som funkar sådär. Han är sig ju rätt lik..... Filmen är för lång för att ses i ett svep och lite svag i mitten. Hämtar dock in bra på slutet. En stark trea.
Bredman
2007-10-10
Den var för seg och saknade andra episka filmers nerv och dramatik. Filmen saknade inte våld och motsättningar men lämnade mig ganska oberörd. En 3:a dock för några bra rollprestationer och att jag stod ut i 3 timmar.
todape
2007-01-14
Under tre timmar får man följa tre generationers judar. En bra film men som i mitt tycke saknar det där lilla extra för att beröra. Ralph Fiennes gör bra prestationer i sina roller.
handklapp
2006-09-28
Alldeles för lång! Ojämn. Men jag fastnade...