2.8

Super 8 - Eight Millimeter

Den anonyme familjemannen och privatdektiven Tom Welles får ett uppdrag av en rik änka, vars man just har dött. Det enda spåret i fallet är en smalfilm - "Snuff-movie" - där man ser en ung naken kvinna bli mördad framför kameran. Är filmen äkta eller falsk? Med hjälp av den tuffe porraffärexpediten Max beger sig Tom ut på en ohygglig resa ner i porrslummen. En resa som blir en brutal kontrast till Tom Welles trygga vardag. Han bara måste finna svaret.

Originaltitel 8MM
Regissör Joel Schumacher
Manus Andrew Kevin Walker
Genre Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Joaquin Phoenix, Nicolas Cage, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Catherine Keener, Chris Bauer, Amy Morton, Myra Carter, Jenny Powell, Norman Reedus, Torsten Voges

Count_Duckula
2021-10-06
Cage är alltid Cage. Han kommer emellertid först till liv de sista 20 minuterna. I övrigt var det en våldsamt mycket barn av sin tid, den här rullen. "Gothic Hard Core" liksom ... Stormares karaktär var lika trovärdig som W. Bush's "Mission Accomplished"
OffTheGround
2021-10-04
Bjuder på en del sköna 90-talsmiljöer, ett lite udda soundtrack, en Peter Stormare som är otroligt svår att ta på minsta allvar samt en ganska kass upplösning.
henrikj
2021-09-21
Rätt fåniga sista 30 minuter.
Olof_Gronlund
2021-09-06
Den fungerar och är välgjort, men det är helt otroligt hur få skådespelare som är med i filmen. Rätt otroligt hur ensamma de alltid är i varje scen. Vissa saker känns bara oseriösa med, som att man står och hotar med en pistol 30 cm från, istället för att stå någon meter ifrån så man ej förlorar sin pistol. Den fungerar, men lite för uppenbar va?
2016-10-30
Grymt bra och spännande film med bra skådespelare!
spielmitmir
2016-04-26
Sevärd och spännande!

2016-04-01
"Hollywoodismen" ødelegger en ellers bra film.
ratrace0
2016-02-21
Denna måste ses, mycket spännande!
Dicken96
2015-09-12
Den här tyckte jag var rätt grym. Svaf fyra får den!
JonteW
2015-05-04
Mycket spännande och mörk thriller av Joel Schumacher där Cage fungerar bra i rollen som privatdetektiven Tom Welles som tar sig an ett fall angående en snuff-film. Oförtjänt underskattad av kritiker när det begav sig.