Superfly

Kokainhandlaren Youngblood Priest inser att han antingen kommer att bli dödad eller hamna i fängelse. Han bestämmer sig för att göra en sista stor affär och sen börja ett nytt liv. Han får tag på 30 kilo men problemet är att gangstergänget han får det av vill att han fortsätter sälja åt dem eller dör.

Originaltitel Super Fly
Regissör Gordon Parks Jr
Manus Phillip Fenty
Genre Drama, Action, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Ron O'Neal, Carl Lee, Sheila Frazier, Julius Harris, Charles McGregor, Nate Adams, Polly Niles, Yvonne Delaine

djonipony
2023-08-07
2.5 tack vare musiken. Det finns verkligen variation inom genren. Shaft drar till Afrika som någon James Bond, medan detta verkar utspela sig inom ett par kvarter bara. Hjälten har inget afro, utan långt, rakt hår och ser mer Latino ut, än svart. "Vår kille" är också på andra sidan lagen än Shaft. Så helt ointressant är det inte, men spänning uteblir och man bryr sig tyvärr inte särskilt mycket om Priest. Slutet har en gnutta Oceans 11/Thomas Crown och dyl över sig, men too little, too late.
Zebulonm
2021-09-21
Det ärmusiken som räddar upp tvåan.
2019-06-18
Musiken lyfter verkligen filmen och ger den riktigt med känsla. Trean är rätt svag men storyn är habil och det funkar hyfsat, och sen lyfts det var den fantastiska musiken.
Hypostas
2016-06-09
Betydligt bättre än Sweet Sweetback's Baadasssss Song, och betyget blir en svag trea. Sevärd film.
2016-01-04
Nja... men kul att äntligen ha sett en blaxploitation-film, det dröjde alldeles för länge innan jag fick det gjort.
Punkliv
2015-03-14
Rekommenderad trea. Riktigt seg blaxploitation med fult foto. Skön musik i alla fall.
andmoreagain
2014-11-16
Ron O' Neals roll som Priest förbryllar mig. Samtidigt som han är rätt stiff, stel och ibland levererar repliker som om han vore med i en porrfilm så är "Priest" en av de mest känsligaste och vackraste människorna jag någonsin sett på film. Konstigt hur det kan va.
Sznax
2014-03-19
Coolheten som filmen genomsyrar gör det kul att titta på, tillsammans med ett fantastiskt tidsporträtt och Mayfields absolut magiska soundtrack så vägs filmens stabbiga skådespeleri och dumma manus upp. Betyg 5.8
Tonti
2014-03-18
Har sitt intresse som historisk artefakt och det är ju kul med alla kläder och hattar men med så här mycket machopatos kollapsar ju vilken film som helst.
#54
2012-12-27
Det här gillar jag faktiskt.