3.2

Superswede

Sveriges mest framgångsrika Formel 1-förare någonsin, Ronnie Peterson, var arbetargrabben från Örebro som i rasande fart blev känd som "Superswede" för miljontals fans. Paralleller kan dras till Zlatans status idag. Här är dokumentären om hans liv.

Originaltitel Superswede
Alternativ titel Superswede - en film om Ronnie Peterson, Superswede: A Film About Ronnie Peterson
Regissör Henrik Jansson-Schweizer
Manus Morgan Jensen
Genre Dokumentär, 2010-tal

Bunger
2020-09-05
Mycket intressant, framförallt kring formel 1-cirkusen. Det ska dock bollas lite för många perspektiv, vilket gör att skärpan går förlorad.
Robkiller
2020-07-29
Helt ok dokumentär
Zebulonm
2020-04-24
En bra o fin dokumentärfilm....
Roswall
2020-03-09
Fyllde en bildningslucka för mig som Örebroare, men tycker den dokumentären blir något enkelspårig. Tragiskt med alla som dog!
92axha10
2018-10-13
Välgjord dokumentation om personen Ronnie Peterson och motorsportens glamourår. Väldigt intim och rörande när alla gamla profiler berättar sina historier.
Norpan0
2018-09-24
Kul att få veta mer om sin barndomsidol.
2018-09-16
Riktigt snygg, klar fyra där men det är mycket som slarvas bort särskilt dottern, om hon inte ville medverka kunde man strukit de delarna istället. En stark tvåa som helhet.
Nintendo64
2018-09-11
Fin och intressant hyllning till Ronnie. Också kul att se hur mer "genuin" racingen och kamratskapen mellan förarna tycktes vara under denna tid än vad det är idag. Helt off topic men är det bara jag som tyckte Fittipaldi var rätt lik Alice Cooper på gamla dar..?
LadyFlanders
2018-09-11
Fint att se gamla nyhetsklipp och höra folk från tiden. Ronnie var verkligen i fel sällskap; hederlig, försagd svensk som bara fokuserar på att göra sitt bästa råkar i ondskefulla klor på folk som ger honom "prestandahandikappade" bilar. Bärk!
arruba
2018-02-08
En legend som tyvärr likt Senna gick bort alldeles för tidigt. Beundransvärda idrottsmän som utmanar sig själva ständigt i en så farlig sport är inget annat än imponerande. Ronnie kommer alltid leva kvar bland oss och är en stor förebild inom Formula 1.