2.6

Surrogates

I en nära framtid där människan lever isolerad och bara interagerar genom robotar, undersöker två FBI-agenter ett mystiskt mord på en collegestudent. Utredningen leder dem till mannen som skapade fenomenet som tillåter folk att köpa robotversioner av sig själva, vilket gör att människorna kan uppleva livet indirekt från sofforna i sina egna hem. Frågan är vem som är verklig och vem man kan lita på.

Originaltitel Surrogates
Regissör Jonathan Mostow
Manus Michael Ferris, John D Brancato
Genre Action, Science Fiction, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Bruce Willis, Radha Mitchell, Rosamund Pike, Boris Kodjoe, James Francis Ginty, James Cromwell, Ving Rhames, Jack Noseworthy, Devin Ratray, Michael Cudlitz, Jeffrey De Serrano, Helena Mattsson, Cody Christian, Shane Dzicek, Victor Webster, Jordan Belfi
Filmnummer 72067

Skapad 2019-10-27 av frienatic
Människor har slutat att ge sig ut i verkligheten och sitter istället hemma och styr sina surrogatrobotar. Brottslighet är så gott som raderad. Utbrytningar av människor som vill uppleva livet i ...   Läs mer »

Robkiller
2018-01-17
Intressant framtidsskildring. Fungerar bra och håller intresset uppe rakt igenom. Även om hela konceptet med robotar verkar osannolikt, så är kommunikation främst via anonyma avatarer på internet inte alltför långsökt.
TheHerminator
2016-06-12
Plothål som är så stora så man kan köra en buss igenom dem. Men det som är ännu mer synd är att filmen inte tar sin egen premiss på allvar.
tandersten
2015-08-30
Kul att se Willis se ut som en Hubot.
marleey
2015-08-28
Jag gillar storyn som känns aktuell och går att applicera till många saker idag. Samhället har blivit mer ytligt och jakten på den perfekta kroppen pågår ständigt och robottekniken utvecklas. Så att vi i framtiden skall styra perfekt skapade robotar eller avatarer som gör våra sysslor och som vi lever våra liv igenom känns inte helt långsökt. Det är helt klart en intressant tanke. Tyvärr skrapar man bara på ytan, vilket gör att känns lite tunt på berättarfronten. Andra halvan av filmen blir lite tråkig, även fast jag gillar många av budskapen det har. Okej insatser från Bruce Willis, Radha Mitchell och Rosamund Pike.
yrkeschaufföre
2015-08-22
Helt okej men samtidigt inget originellt. Bruce är ju snygg iallafall (å Radha åxå) Filmen hade nog vunnit på att inte ha så mycket action, drama/thriller så hade den varit intressantare.
Thavox
2015-08-08
OK action-thriller. Varken bra eller dålig. Rätt cheesy emellanåt.
JPerlie
2015-06-18
Jag älskar idéen som även gav mig massa inspiration. Om man lever sig in i Bruce Willis karaktärs och hur hans frus förlust påverkat dem så tror jag filmen blir mer intressant. Hade dom lagt fokus i ett sånt aspekt och fångat tittaren där snarare än ett jagande actionspel så tror jag det hade gått bättre! Filmen är cool i sig men jag tycker de kunde lagt in tyngre scener, dramatiserat karaktärerna mer för att fånga en känsla. Hade jag inte spunnit vidare i mina egna tankar så hade filmen lämnat mig ganska platt tror jag. Jag vill verkligen ge den en 4 för att det finns så mycket bra i den. Tyvärr levererar den inte ens halvvägs och vissa specialeffekter i dagens läge är skrattretande med tanke på hur mycket de måste lagt ner på andra effekter som kändes betydligt mer verklighetstrogna. En scen speciellt jag tänker på som var dåligt gjord är när hon hoppar på bilar. Jag fick känslan från förr. När man körde bil och hade en bild bakom som rullade för att få det att se ut som att man körde bil på riktigt. Hon såg alldeles för inklippt ut. Fy skäms! Stora avdrag bara där. :/
Solidus
2015-02-14
Tröttsam och ogenomtänkt sci-fi med mycket svag final. Det känns som att lönechecken var det enda som Bruce Willis brydde sig om i projektet.
AlbinWesley
2015-01-04
Allt för slarvigt utförande av ett koncept som har mycket intressanta aspekter. Fula färger.
2014-12-31
Bruce Willis är en stor favorit hos mig och hela första halvan av filmen så gör heller inte Bruce Willis mig besviken och desto bättre gör inte heller filmen det. Jag dras in i Sci-Fi-berättandet och stortrivs och fascineras. Tyvärr vänder det i filmens andra halva och historien blir allt annat än fascinerande eller originellt. Under en del stunder blir det t.o.m. tråkigt. Inget jag ser om även om filmens avslutande tre minuter med dess budskap faller mig i smaken. 2+