2.1

Surviving Christmas

Inför hotet att tillbringa ytterligare en julafton i ensamhet återvänder Drew Lathan till sitt barndomshem. Han ser fram emot att på nytt få uppleva barndomens idylliska julfirande. Det finns bara ett problem: Människorna som bor i huset är inte hans familj, utan familjen Valcos, totalt okända för honom. Men Drew är van att få det han vill och erbjuder familjen Valcos en stor summa pengar om de firar jul med honom och dessutom låtsas att han är deras son.

Originaltitel Surviving Christmas
Regissör Mike Mitchell (IV)
Manus Deborah Kaplan, Harry Elfont, Jennifer Ventimilia, Joshua Sternin
Genre Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Ben Affleck, James Gandolfini, Catherine O'Hara, Christina Applegate, Josh Zuckerman, Bill Macy, Jennifer Morrison, Udo Kier, David Selby, Stephanie Faracy, Stephen Root, Sy Richardson, Tangie Ambrose

celec
2018-08-30
börjar riktigt dåligt men tar sig mycket tack vare James Gandolfini och Catherine O'Hara. Scenen med Udo Kier var rätt rolig.
2016-10-28
Klockren komedi med skön humor, bra skådespelare och bra musik! Ett måste kring jul!
2015-01-26
Wow, vilken härlig överraskning. Detta var ju riktigt bra. Ben Affleck har inte varit så här bra sedan "Chasing Amy" och "Dogma". Det som dock gör filmen riktigt bra är skådespelarna runt omkring Affleck: Christina Applegate, James Gandolfini och Catherine O´Hara är underbara skådespelare. En film som har potential att bli en årlig jultradition. 3+
Lotso
2014-07-18
I sin helhet en okej film. Ben Afflecks överspel hjälpte inte och var mer konstigt och hela hans insats i filmen var rätt så dålig. Romantiken kom från ingenstans och filmen är extremt kliché. Men James Gandolfini och Catherine O'Hara gör bra ifrån sig och där var ett par gånger jag skrattade. Främst när morfar ersätts av en svart person och ska fortfarande spela morfar. Som en julfilm lyckas den pricka in ett par härliga julstunder och får en hyfsad julstämningen från början till slut.
eandersson
2014-01-01
Julskit vore en bra svensk titel på denna dynga till film.
SalotSar
2014-01-01
Den incestuösa undertonen var en del av charmen. Och Christina Applegate såklart. Och James Gandolfini i skägg(!).
EliasN
2013-12-25
Konceptet verkade inte så tokigt, men resultatet blev tyvärr alldeles för tråkigt.
luxlisbon
2013-12-10
Känns egentligen lite väl generöst att ge filmen en tvåa. Skyller på att det är julstämningen som påverkar mig att vara lite extra snäll med betyget...
Ondskapt
2013-12-09
Benny A spelar osympatisk psykopatisk rikemanslirare som pungar ut massa stålar för att hänga med en ospännande familj på jul. Underlig och egentligen ruskigt dålig, men på något sätt så fel mot vad en borde vara att jag öppnar julklappsäcken och bjussar på en svag tvåa.
Cuchita
2012-12-18
Ok,julfilmer brukar inte vara en höjdare men det här tar fan priset i hur kass det kan vara. Jag går med på att det ska vara lite sliskigt, töntig humor, klyschor, stereotyper och en liten moralkaka i julfilmer, men det här är så dåligt. Hade varit roligare om han varit en psykopat som styckat hela familjen till slut. Förvånad över att Gandolfini inte får bättre roller, för kan knappt tro att han frivilligt valt denna skitroll.