3.3

Suspiria

Susie Bannion är en ung amerikansk kvinna som 1977 reser till det prestigefyllda Markos Tanz Company i Berlin. Hon anländer precis när en kvinna har försvunnit under mystiska omständigheter och inser snart att skolan har en mörk och farlig hemlighet.

Originaltitel Suspiria
Regissör Luca Guadagnino
Manus David Kajganich
Genre Fantasy, Mysterium, Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Dakota Johnson, Chloë Grace Moretz, Tilda Swinton, Mia Goth, Jessica Harper, Lutz Ebersdorf, Angela Winkler, Ingrid Caven, Elena Fokina, Sylvie Testud, Renée Soutendijk, Christine Leboutte, Malgorzata Bela, Fabrizia Sacchi, Jessica Batut, Alek Wek

Supernaut
2019-07-27
Väldigt annorlunda än originalet på gott och ont. Precis som originalet är det framförallt det visuella som är starkt, men på ett helt annat sätt. Ett väldigt noga återskapande av 70-talet i både kuliss, kostym och foto; men ändå moderniserat på ett sätt som gör det väldigt tillgängligt. Snygg, underhållande, starkt stämning och sevärd!
KyLLo
2019-06-17
Originalet är bra, även om jag inte tycker att det håller toppklass. Men det här kan vara den sämsta nyinspelningen jag har sett. Jag kan inte hitta något positivt med den. Det är svårt att se några likheter alls med originalet. Möjligen färgvalet i slutet och att den utspelar sig i estetisk miljö. Men den är sämre på precis allt. Osammanhängande och provocerande. Jag betvivlar att den här manusförfattaren, som verkar ha specialiserat sig på nyinspelningar, har skrivit något bra och intressant.
myslas
2019-06-09
Inte på samma nivå som Argentos surrealistiska mästerverk men det är en mycket välgjord nyversion som på flera sätt är mer skrämmande än originalet.
Catapilla
2019-03-17
Helt onödig nyinspelning. Gör allting sämre än originalet och tillför ingenting nytt.
2019-02-26
Då jag inte alls gillade originalet var jag rätt skeptisk till det här, men den här tilltalar mig på ett helt annat sätt! Faktiskt riktigt riktigt bra! Dakota är riktigt bra i huvudrollen och filmningen är snygg och lekfull och allt är bara så speciellt och känns uttänkt. Jag har svårt att sätta fingret på varför jag inte känner ännu mer för filmen men det blev kanske lite segt emellanåt och ingen röd tråd som verkligen engagerade. Men en väldigt stark trea med ett litet plus i kanten är det ändå.
stgurgel
2019-02-12
För mycket gore för tidigt just när stämningen var på väg mot topp kändes som ett pretty olyckligt misjudgement. Därefter följer en del av dialogerna som avslöjar häxornas projekt och där är dessa är alltför tydliga. Skulle filmens första halva hållits en aning mer antydd hade den varit full pott, och hade bara den första scenen hanterats annorlunda hade det mesta varit räddat. Andra halvan av filmen sitter tonen precis där jag vill ha den och det är en film jag garanterat kommer att komma ihåg ett tag.
Spidde
2019-02-10
Överraskande bra, men lite långdragen. Jag har inte sett originalet och kan därför inte göra en sån jämförelse, men de fick till 70-talskänslan på ett mycket imponerande sätt här. Överlag kändes det här bra och intressant, kommer försöka se några Argentofilmer härefter.
KimEkberg
2019-01-14
Inser med denna att jag blivit mycket mer känslig för våld på film. Det är en känsla av sorg över bristen på vördnad för livet när någon vill fabricera död som underhållning, och underhållas av detta. Stämningen är på det hela taget go', karaktärsgalleriet och nyckerna också, även om det också är lite fluktigt gubbsunk. Är nära på att stänga av efter Olgas grymma öde, men klarar mig ändå igenom och gläds när det mynnar ut i mer explicit ockultism.
Man5on
2019-01-13
Fruktansvärt dålig. Plus för att de gjort den väldigt gedigen från sin originalera, men där stannar också berömmet. Otroligt, nästan galet, svag remake.
Arensberg
2019-01-01
så himla spretig och så dåligt förvaltat med alla trådar, samt att "sensmoralen" på slutet är lika unken som originalet... men svårt att h8a på en sån där tildakavalkad