3.1

Suspiria

Susie Bannion är en ung amerikansk kvinna som 1977 reser till det prestigefyllda Markos Tanz Company i Berlin. Hon anländer precis när en kvinna har försvunnit under mystiska omständigheter och inser snart att skolan har en mörk och farlig hemlighet.

Originaltitel Suspiria
Regissör Luca Guadagnino
Manus David Kajganich
Genre Thriller, Skräck, Fantasy, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Dakota Johnson, Chloë Grace Moretz, Tilda Swinton, Mia Goth, Jessica Harper, Lutz Ebersdorf, Angela Winkler, Ingrid Caven, Elena Fokina, Sylvie Testud, Renée Soutendijk, Christine Leboutte, Malgorzata Bela, Fabrizia Sacchi, Jessica Batut, Alek Wek

dudson
2020-07-15
Påkostad remake av en given klassiker. Fast jag har dock svårt även med orginalet fr.77/ sorry-2 say" Visst denna utgåva är satans läcker/snygg med känsla för dramarturgi samt fina miljö-tolkningen, från den gamla DDR-tiden/ Är nog konceptet med hela storyn och uppbyggnaden av filmen jag har problem med. Sen alldeles för lite schysst gore//Nåväl 2+.
PeterTheW
2020-01-09
Sanslöst snygg, och mystiken funkar väl till en början, men... Nja. Det håller inte i 150 minuter, om vi säger så.
RustyFilm
2019-12-08
En remake av Dario Argentos övernaturliga häxfilm Suspiria från 1977. Har även sett Dario originalet (Det var några år sen. Såg att jag gav den 2 poäng då, tycker nu att den borde fått en pinne till). Dario originalet är bättre än den här Luca Guadagnino ”remaken”. Vi är inga skräckis fans men Darios rödfärgade splatter scener är ju vulgärt komiska. Här i ”remaken” är det mer sofistikerat och äckligt. Båda filmerna har samma kärnberättelse (som grundas i någon slags mardröms logik). Manuset är lika besynnerligt i båda fallen men ”remaken” har två nya sidohistorier som inte verkar vara helt koordinerade med kärnhistorien (jag tänker på BaaderMeinhof grejen och gamle psykdoktorn grejen) även slutet är kraftigt modifierat. ”Remaken” har dessutom blivit en timme längre än originalet (för långt kan tyckas).
2019-12-07
Argento lekte med färger, mystik och estetik för att få till Suspiria. Det tillsammans med en stor dos italienska blodigheter gjorde den till en ännu idag kultig favorit bland skräcknördar. Suspiria 2018 är något helt annat. Estetiken finns där och det tyska gråbruna 70-talet är utmärkt tolkat, särskilt i arkitektur och kläder. Där stannar dock det positiva. Pretentiös utdragen story där visst dans och häxor står i fokus, men med så mycket onödig utfyllnad att man snabbt tappar intresset. Eländet harvar på i 150 minuter - så när slutet närmade sig orkade jag knappt bry mig.
ledsenpirat
2019-11-01
Så udda nyinspelning att man undrar varför de behöll namnet. En väldigt annorlunda, symbolisk och konstnärlig skräckfilm. Snyggt foto och duktiga språkinsatser av skådisarna, men inte en film för alla. Alldeles för långdragen och kvinnor som spelar män och yngre som spelar äldre blir aldrig bra. Den var bra, men jag kommer inte se om den.
Supernaut
2019-07-27
Väldigt annorlunda än originalet på gott och ont. Precis som originalet är det framförallt det visuella som är starkt, men på ett helt annat sätt. Ett väldigt noga återskapande av 70-talet i både kuliss, kostym och foto; men ändå moderniserat på ett sätt som gör det väldigt tillgängligt. Snygg, underhållande, starkt stämning och sevärd!
KyLLo
2019-06-17
Originalet är bra, även om jag inte tycker att det håller toppklass. Men det här kan vara den sämsta nyinspelningen jag har sett. Jag kan inte hitta något positivt med den. Det är svårt att se några likheter alls med originalet. Möjligen färgvalet i slutet och att den utspelar sig i estetisk miljö. Men den är sämre på precis allt. Osammanhängande och provocerande. Jag betvivlar att den här manusförfattaren, som verkar ha specialiserat sig på nyinspelningar, har skrivit något bra och intressant.
myslas
2019-06-09
Inte på samma nivå som Argentos surrealistiska mästerverk men det är en mycket välgjord nyversion som på flera sätt är mer skrämmande än originalet.
Catapilla
2019-03-17
Helt onödig nyinspelning. Gör allting sämre än originalet och tillför ingenting nytt.
2019-02-26
Då jag inte alls gillade originalet var jag rätt skeptisk till det här, men den här tilltalar mig på ett helt annat sätt! Faktiskt riktigt riktigt bra! Dakota är riktigt bra i huvudrollen och filmningen är snygg och lekfull och allt är bara så speciellt och känns uttänkt. Jag har svårt att sätta fingret på varför jag inte känner ännu mer för filmen men det blev kanske lite segt emellanåt och ingen röd tråd som verkligen engagerade. Men en väldigt stark trea med ett litet plus i kanten är det ändå.