2.5

Svalan, katten, rosen, döden

En mördare begår mord till vad som verkar ha koppling till böckernas värld. Münster är fortfarande sjukskriven men vill vara med och lösa fallet. Är han redo att klara av den psykiska pressen av en mordutredning?

Originaltitel Svalan, katten, rosen, döden
Alternativ titel Van Veeteren - Svalan, katten, rosen, döden
Regissör Daniel Lind Lagerlöf
Manus Niklas Rockström
Genre Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Sven Wollter, Eva Rexed, Philip Zandén, Björn Bengtsson, Thomas Hanzon, Gerhard Hoberstorfer, Agnes Hargne Wallander, Anna Pettersson

2017-10-13
2016-10-28
Sven Wollter gör ju bra ifrån sig men som helhet är filmen bara seg och tråkig.
2014-11-23
Det som skiljer Van Veeteren filmerna från de andra svenska deckarna är att författaren Håkan Nesser som har skapat denna värld alltid försöker skapa originella och väldigt intressanta historier. Han lyckas inte alltid men bara i att han försöker gör att berättelserna ger ett intressantare intryck och känns mer genomarbetade. Ett helt OK resultat.
Starlette
2014-07-24
Egentligen inget speciellt.
ClintanTheKing
2014-02-23
Nja. Svagaste Van Veeteren-filmen hittills. Klarar nätt och jämt 2:an... Det som jag stör mig mest på är att Wollter skrivs som huvudperson för att sedan knappt medverka. Tråkigt!
Xenox
2012-07-21
Stark trea. En ganska bra van Veeteren-film.
storhemulen
2010-02-27
Tyckte denna var helt OK! Klart bättre än Beck i alla fall.
yrkeschaufföre
2009-05-01
Helt OK men inget som sticker ut, kul idé med böckerna. Hoppas att ingen får för sig att mörda sig igenom Beck-serien varken böckerna eller filmerna!
frozen_crust
2009-04-26
Värdelöst avhugget slut
DanielMott
2009-04-20
Märklig film där Nessers/filmens generiska parallelluniversum där alla talar svenska mest känns konstruerat för smidigare översättningar/dubbningar. Dessutom avskyr jag Eva Rexed och hennes Moreno och allt känns billigt. Ser hellre om en Beck än en Van Veeteren till. Mycket svag tvåa.