3.7

Svält

Efter Knut Hamsuns roman, som i första hand bygger på Hamsuns egna bittra upplevelser som fattig och missförstådd författare i 1880-talets Kristiania.

Originaltitel Sult
Alternativ titel Hunger
Regissör Henning Carlsen
Manus Henning Carlsen, Peter Seeberg
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Per Oscarsson, Gunnel Lindblom, Birgitte Federspiel, Knud Rex, Hans W Petersen, Henki Kolstad, Roy Bjørnstad, Sverre Hansen, Pål Skjønberg, Osvald Helmuth, Sigrid Horne-Rasmussen
Filmnummer 22095

2017-10-30
Oscarsson är helt fantastisk och gör ett grymt bra personporträtt, men filmen är alldeles för tråkig. (5+/15)
erik88
2015-10-18
Alla filmer åldras inte med samma värdighet. Per Oscarsson gör dock en strålande luffarinsats. "Ursäkta, men vad är klockan?"
Powha
2015-01-12
Fasen vad bra, fantastiskt mörk och ångestfylld. Oscarsson regerar.
mammene
2014-10-04
En mycket intressant skildring av en stolt och okonventionell människa som nog fick lida mest själv för det, en helt otrolig rollprestation av en av våra största skådespelare Per Oscarsson.
StureStenhög
2014-10-01
Nog för att filmen är bra på alla plan, men det här känns ändå helt och hållet som Per Oscarssons film. Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att det här är en av de bästa svenska rolltolkningarna genom tiderna. Det är ett udda och plågat människoporträtt han målar upp, men trots allt elände så blir det här också en riktigt rolig film, och det beror helt på Oscarssons lysande insats. Dialogen är dock även den välskriven, och filmen lyckas bra med att förmedla den tunna gränsen mellan den hallucinatoriska galenskapen och den brutala verkligheten. Stark trea
Gigi1943
2013-09-02
En verklig pärla, fotot är suveränt, miljön, oj, man är där och man känner av hans fruktansvärda situation, hur kan människor orka, och när man vet att den bygger på Hamsuns eget liv så blir det ännu värre. En femma för Per O och totalbetyget ligger på en klar och varm fyra, inget annat duger.
Slowdive2
2013-05-02
En film som tidigare skrämde mig pga sin otäcka musik och ångestfyllda huvudrollsinnehavare - jag upplevde filmen som alltför tragisk. Då såg jag inte mer än början av filmen. Sedan jag började uppleva att välfärdssamhället är på väg att köras i botten, så känner jag mig tvingad att även våga se otäcka klass-skildringar. För många år sen var jag på en konferens om genusforskning. Då sade en norsk forskare till mig att det här var den bästa skildringen av mansfrågor som gjorts. Nu när jag sett filmen till slut så förstår jag vad han menade. Jag rekommenderar filmen varmt till alla som intresserar sig för genus. Förutom genusperspektivet så har filmen väldigt mycket annat som stimulerar sinnena - som skildringen av den historiska miljöerna och fotot. Det andra lämnar jag till filmvetare att uttala sig om.
JimCarrey
2013-02-19