Svanen

Prinsessan Beatrix vill att hennes dotter prinsessan Alexandra ska gifta sig med en kronprins, men Alexandra blir kär i sin lärare. Detta var Grace Kellys sista film innan hon själv gifte in sig i en kunglig familj. Ursprungligen filmad under titeln "One Romantic Night" 1930 med Lillian Gish i huvudrollen.

Originaltitel The Swan
Regissör Charles Vidor
Manus John Dighton, Ferenc Molnár
Genre Komedi, Romantik, Drama, 50-tal
Skådespelare Louis Jourdan, Agnes Moorehead, Alec Guinness, Leo G Carroll, Brian Aherne, Grace Kelly, Jessie Royce Landis

Raimo_1985
2020-04-13
Kul i en timme, sedan blev den riktigt tradig. Godkänt!

2012-04-18
Helt ok film. Men känslokjøret kunne man ha droppet.
emmabo
2010-09-28
Det här var väl sådär... Grace Kelly ska spela isig prinsessa, men med sin tanighet försvinner hon mest i den extravaganta dekoren. Det enda som gör filmen värd att se är Louis Jourdans enastående insats i en ganska clichéartad roll som den nytänkande och okonvetionelle professorn som ger liv åt det annars så stela hushållet.
Slice
2007-11-06
underbart skådespeleri just för att de ska vara precis så obekväma som de verkar. all artighet, distans och alla oskrivna regler som följer med kungligheter. underhållande och än något daterad i sin utformning.
HerrArne
2007-06-10
Tjusig film som roar för stunden. Alec Guinness framstår som obekväm i sin roll.
Mikka
2005-08-19
Trevlig film med bra skådespelare. Grace Kelly är tyvärr mycket blek i huvudrollen under en stor del av filmen. Kläderna i filmen är tråkiga. Sevärt ändå.
Jan-CarlRaspe
2005-03-04
Helt underbar film, den första filmen som jag själv spelade in. Värd att ses, för de som tröttnat på den nya film romantiken som äcklar mig iaf.