3.5

Svärdet

Nyinspeling av "The one-armed swordsman" från 1967. Den gamle svärdsmeden adopterar sonen till sin bäste vän som blivit mördad. Pojken växer snart upp till en man med hämnden framför ögonen, och ger sig ut på jakt efter mannen som dödade hans far.

Originaltitel Dao
Alternativ titel The Blade of Vengeance, The Blade
Regissör Tsui Hark
Manus Koan Hui, Tsui Hark
Genre Action, Drama, 90-tal
Skådespelare Zhao Wenzhou, Ray Chang, Moses Chan, Xiong Xinxin, Valerie Chow, Ricky Ho, Veronique Kaneta, Charles Shen, Austin Wai, Collin Chou

Zebulonm
2018-03-22
Bra o sköna fighter. Den är dock rätt rörig vilket gör att den inte får högre betyg.
Galivan
2016-07-18
Kaotisk, egenartad och chockartad med våldsinnehåll i ett speedat tempo. Händelse- och actioninriktad på ett besatt sätt, utan tid för sentimentalitet eller reflektion. Den visar på en primitiv ondska hos människor som är relaterbart och gör intryck, men det lutar ändå åt en svag tvåa.

2011-11-13
Jag har svårt för den hoppiga kameran men gillar fightingscenerna. Kan förstå att den upplevs som rörig, själv tycker jag mest att den är lite för taffligt filmad för att nå upp till en fyra.
idd
2010-08-12
okej den är jättesnygg, men den är onödigt rörig, innehåller endast otroligt frustrerande korkade karaktärer å framförallt är alla fightingscener så snabbt klippta att man inte hinner se nånting av vad som händer.. tyvärr..
Scooterpie
2010-07-27
lite förvirrad... mjo, inte så lite heller.
Scriptures
2010-05-14
Jag är helt kär i denna och har varit det i många år. Den är dock plagued av en rörig, velig kamera som ofta är alldeles för nära under striderna. Men annars - ultimata karaktärer, coola strider, grym musik och stämning.
yangbo
2006-09-01
riktigt riktigt bra, fick det där lilla extra djupet som ibland saknas på hk martial arts filmer, klart sevärd!
noll31
2006-04-01
Klassisk hong kong fantasy med riktigt bra fighting, men den är lite förvirrad...
TasnuArakun
2005-11-29
slutstriden var riktigt häftig men det räddar inte en i övrigt rörig och rätt så tråkig film.
alveranter
2005-06-17
Jag brukar vanligtvis avsky seriösa, mörka filmer.. men detta var verkligen något av det bästa jag sett. Måste bara rekommendera denna till alla, inte bara Kung Fu-fanatiker som jag själv..