Svart is

Saara får veta på sin födelsedag att hennes man är otrogen. Hon skapar en falsk identitet för att kunna närma sig och lära känna älskarinnan.

Originaltitel Musta jää
Alternativ titel Black Ice
Regissör Petri Kotwica
Manus Petri Kotwica
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Outi Mäenpää, Ria Kataja, Martti Suosalo, Ville Virtanen, Sara Paavolainen, Netta Heikkilä, Väinö Heiskanen, Philipp Danne, Matti Laine, Emilia Sinisalo

Rele
2016-03-03
En intressant och bra finsk film. Huvudrollerna var besatta med duktiga skådespelare. Petri Kotwicas manus var ok. Jag ger en fyra.
Annliina
2015-01-04
Överraskande bra finsk film.
auragolf
2014-04-02
Jag måste säga att jag inte är en stor vän av finsk nutida film (Aki Kaurismäki är då de främsta undantaget). Denna film förändrade inte heller min grundinställning. Tekniskt sett var ju filmen väl gjord. Kameraarbetet skapade också den eftersträvade stämningen. Men manuset var int bra. Jag förstår bra att man ibland även i Finland vill göra thrillers, men då ska manuset nog hålla en klart högre klass. Storyn i filmen kändes nu väldigt konstlad, konstruerad. Bättre manus helt enkelt så blir finska filmer bättre, rentav bra!
Dobegirl
2012-03-07
Tyckte oxå denna var bra, ibland lönar det sig att se filmer som inte lockar så värst mkt.....
Hypostas
2011-07-06
En bra men överdrivet melodramatisk film, som är värd en trea i betyg.
CamyR
2010-04-12
Bra finsk film, bör ses av alla. Nu kan jag vara lite mer stolt över mitt modersland!
Flonk
2010-03-06
Klart godkänd men jag hade klarat mig bra utan alla dessa close-ups på håriga "buskar".
jenns
2008-03-03
riktigt bra faktiskt, för att vara finsk
bluebart
2008-03-02