3.2

Svart måne

Ett blodigt krig pågår mellan män och kvinnor. En ung flicka försöker undfly kriget och flyr till en hemlig gård i skogen. Där lär hon kännna en underlig familj och deras märkliga djur.

Originaltitel Black Moon
Alternativ titel Luna nera
Regissör Louis Malle
Manus Louis Malle
Genre Fantasy, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Cathryn Harrison, Joe Dallesandro, Therese Giehse, Alexandra Stewart
Filmnummer 21911

KimEkberg
2020-05-01
tycker att den börjar fenomenalt, men så snart hon kommer fram till huset tappar filmen all styrfart och blir ganska träig och gubbsjuk. Fint foto av Sven Nyqvist, men främst den första delen.
andmoreagain
2018-12-29
Har väl några äckelscener som kanske kan te sig "roande" även för en modern publik. Jag kan gilla konstiga filmer och ville därför se denna. Den var lite konstig men inget mer än så. Har en bra upptakt och man tror att det kommer bli en fullträff men sedan dalar det. Gillade Cathryn Harrison och Joe Dallesandro är så jävla snygg men så jävla dålig och blek. Sven Nykvist står för fotot!
erc
2017-06-22
Märklig, rolig, inspirerande, svårbegriplig, minnesvärd, udda, fin, överraskande, pretentiös, amatörmässig. Kort sagt fantastisk.
#54
2015-08-08
Jag ser tyvärr inte poängen.
Salvation_Mind
2015-04-07
Om man är sugen på en film som bara är udda och knäpp this is it - inte mycket annat underhållningsvärde för de som söker lite substans.
bubblo
2015-03-05
Svårt att fatta hur Louie Malle med genialiska filmer som Hiss till Galgen, Tag mitt liv och Lacome Lucien kan få för sig att stå bakom den här smörjan. Gubbsjuk 70-talssurrealism i stil med Valerine and her weeks of wonder, filmer där nån storögd tuttlisa upplever superknasiga miljöer
AlbinWesley
2014-11-08
Första tanken var förstås nåt i stil med vad i hela fridens namn var det här då? Sen har jag tänkt på den en del, till och från, sedan i går. Det finns en del symboler jag inte riktigt förstår, känner igen. Mycket är därför obegripligt. Men för mig bär den stor mening, och berättar genom bisarrt naturalistisk surrealism nåt slags berättelse om ett vansinne. Verklighet kontra illusion och så vidare, den ifrågasätter vår perception. Vidare handlar den för mig om uppväxt, genom just ovanstående perspektiv. Ens bild av verkligheten vänds så gott som uppochner när man genomgår processen det innebär att bli vuxen. Filmens protagonist slits mellan sina olika bilder av världen, och det gestaltas lysande. Mycket intrikat. Oj så långt jag skrev nu.
idd
2013-11-22
Har sett bättre surrealism men underhållande var det!
sirkurt
2013-03-20
Överlag en ganska tråkig film men stundtals fascinerande men inte alls så intressant som de som har gjort filmen verkar tro, det blir lite platt ibland, hon som spelar huvudrollen är dessutom usel. Men den är stundtals intressant och det blir aldrig dåligt.
fleurs_du_mal
2013-01-07
En långtråkig "drömsk" film. Hade aldrig orkat se hela om det inte hade varit för den underbart sexiga huvudrollsinnehavaren.