2.6

Svarta fredagen

Doktor Sovac räddar livet på sin vän professor Kingsely genom att genomföra en illegal hjärntransplantation. Operationen visar sig dock ha en liten bieffekt som gör att hjärnans tidigare ägare gör sig påmind, i det här fallet en gangster som gömt undan en halv miljon dollar.

Originaltitel Black Friday
Regissör Arthur Lubin
Manus Curt Siodmak, Eric Taylor, Edmund L Hartmann
Genre 40-tal, Drama, Skräck, Science Fiction, Kriminalare
Skådespelare Boris Karloff, Bela Lugosi, Stanley Ridges, Anne Nagel, Anne Gwynne, Virginia Brissac, Edmund MacDonald, Paul Fix, Murray Alper

Lotso
2014-09-18
I sin helhet var detta en helt okej film. Karloff och Lugosi är bra och gör bra ifrån sig, det bara är tråkigt hur deras roller överskuggas utav Stanley Ridges, som är huvudpersonen och stjärnan i hela filmen. Det är också extremt patetiskt och pinsamt över hur lite Lugosis roll betyder för filmen och att vem som helst hade kunnat spela den. Tonen på filmen är heller inte direkt det bästa då skräcken och gangster temat inte riktigt går hand i hand. Men är man som mig och älskar dessa typer av filmer så lär man ändå finna nöje även bland de sämre filmerna, så även här. Så ifall ni vill ta och se Dr. Jekyll and Mr. Hyde i ett gangster spel med Karloff och Lugosi i smeten är detta filmen för er.
NoWireHangers
2006-09-18
Lugosi skulle från början spela Karloffs roll och Karloff skulle spela Ridges roll, men Karloff klarade inte av den så han fick spela doktorn och Lugosi fick en biroll som egentligen kunde spelats av vem som helst. Synd. Ändå en hyfsad film.
karhu81
2006-04-01
Mycket Karloff och lite Lugosi, men Stanley Ridges är grymt bra.