2.9

Svarta handsken

Gammaldags kriminalthriller om en Scotland Yard-man som har fått sparken och som planerar hämnd genom att göra en fälla för sin efterföljare.

Originaltitel The Verdict
Regissör Don Siegel
Manus Israel Zangwill, Peter Milne
Genre Drama, Film-Noir, Mysterium, Thriller, Kriminalare, 40-tal
Skådespelare Sydney Greenstreet, Peter Lorre, Joan Lorring, George Coulouris, Rosalind Ivan, Paul Cavanagh, Arthur Shields, Morton Lowry, Holmes Herbert, Art Foster, Clyde Cook

Tonti
2021-03-28
Mysig historia med radarparet Greenstreet-Lorre. The Mask of Dimitrios var dock betydligt vassare.
StureStenhög
2019-02-22
En ganska basic noir, men nog så sevärd ändå. I stora drag anar man tidigt hur det hänger ihop, men det är fortfarande en klurig historia som bjuder på en del överraskningar längs vägen. Sydney Greenstreet är dessutom bra i huvudrollen, medan Peter Lorre stjäl showen som vanligt. Det sena 1800-talets London är också en intressant skådeplats som sätter sin prägel på filmen

2011-09-22
Skön, välspelad och lite klurig.
Czechflash
2007-05-27
Greenstreet och Lorre är ett skönt radarpar och filmen har en smart story. Siegels första riktiga långfilm.
NHL
2007-05-26
Välspelad och ganska klurig deckarhistoria som utspelar sig i London 1890. Lorre är alltid sevärd och även Greenstreet gör en bra rolltollkning. Tidig Siegel film.
Bomkia
2006-12-03
Underhållande mordhistoria. Greenstreat och Lorre är härliga. 4-
karhu81
2006-03-26
Inget speciellt, men Lorres repliker är jäkligt sköna.