3.5

Svenska bilder

Hasse & Tage presenterade själva sin långfilmsdebut sålunda: "Svensk film idag kritiseras ju främst för dåliga handlingar. Därför har vi tagit bort den. Vi har ingen handling. Bara episoder. Och knappt det." Den gjordes dessutom i färg. Noga räknat två stycken; Svart och vitt.

Originaltitel Svenska bilder
Regissör Tage Danielsson
Manus Tage Danielsson, Hans Alfredson
Genre Komedi, 60-tal
Skådespelare Hans Alfredson, Monica Zetterlund, Birgitta Andersson, Lars Ekborg, Georg Rydeberg, Lissi Alandh, Gösta Ekman, Margaretha Krook, Beppe Wolgers, Monica Nielsen, Sif Ruud, Sven Lindberg, Martin Ljung, Ernst-Hugo Järegård, Åke Fridell, Tage Danielsson

labi
2019-07-22
Bitvis är den fanimej briljant!
Ful_fisk
2018-10-21
Nästan lite franska nya vågen-aktig, även ifall Hasse & Tage-stilen är där redan från början. Somliga scener är fullkomligt briljanta och den flytande berättarstilen fungerar. Saknar dock något av en röd tråd, något som alla sketcher bygger upp till, som Yrrol har människans omöjlighet att nå ut till varandra som röd tråd eller Meningen med livet har... meningen med livet som röd tråd. Svenska bilder är till stor del uppe på fyran, men 106 minuter är bara för mycket. Den sista halvtimman har man hajat grejen och det börjar bli utdraget. En nedklippt variant där de svagaste bitarna plockats bort hade nog allt fungerat klart bättre. Ändock en klart sevärd och underhållande film med ett flertal gapflabb och en makalös skådespelaruppsättning!
martineden
2018-03-21
[rek. 4] Bitvis ganska rolig, men även väldigt daterad i vissa avseenden. Danielssons debut i registolen, men ingalunda någon av hans starkare filmer. Första filmsamarbetet mellan Hasse & Tage och början på ett historiskt samarbete. Bra. 3.
Jaganatha
2017-08-31
Hasses & Tages debutfilm är inget mästerverk, men visar ändå på begåvning och sinne för absurditeter. Det är slående hur många kända skådespelare de fick att ställa upp i små roller. Ernst-Hugo Järegård biter sig fast i minnet som bister, socialistisk agitator och det är i de små, bitska iakttagelserna om det svenska samhället som filmen har sina största förtjänster. "Mindre anarki till formen, mer anarki till innehållet" hade kanske varit ett gott råd åt den kreativa duon.
Henkoo
2015-12-07
Det är ju ingen fot det är ju en möbel..
FabianBom
2015-11-04
stor besvikelse
zonk
2015-02-22
Ojämn, men briljerar bitvis. Man ska nog vara lite svag för slapstick/screwball dock..
AlbinWesley
2014-09-26
På sätt och vis upplever jag den som en trea, för att scenerna ofta är sketchartade och lösryckta. Men som jag skrattar, det här är ju helt fantastiskt. Och så går det väl att hävda stor innovation gällande formen, för den delen. Så det blir fyra.
thebully
2014-02-02
En Sveriges roligaste och sjukaste film någonsin!
andmoreagain
2014-01-18
Den mest egensinniga svenska film jag någonsin har sett! Förväntingarna var rätt så nedskruvade då detta är Svenska Ords första långfim plus att den sällan omnämmns men oj vilken briljans...hela svenska revyeliten är med och den allra minsta biroll är perfekt utmejslad och regissör Danielsson visar genom sin crazy-humor sin skicklighet att hantera filmmediet. Glöm renodlad handling och fröjd dig istället med träffsäkra iaktagelser kring det svenska samhället som fortfarande känns aktuella. Jag kan ta upp många exempel men det som måste nämnas är Ernst-Hugos kommunist-roll på partyt och Sif Ruuds kåtattack på Lars Ekborg som skulle kunna glädja en hel klass med genusvetare. En mycket speciell svensk film för att vara 1964.