Svenskjävel

23-åriga Dino drömmer om ett annat liv. Hon har flytt från massarbetslösheten i Sverige till Oslo. Men hennes nya liv blir en destruktiv tillvaro av tillfälliga jobb, ekonomiska problem och hårt festande. När hon får anställning som hushållerska i ett norskt medelklasshem hamnar hon i en verklighet långt ifrån sin egen.

Originaltitel Svenskjävel
Alternativ titel Underdog
Regissör Ronnie Sandahl
Manus Ronnie Sandahl
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Bianca Kronlöf, Henrik Rafaelsen, Mona Christensen, Naomi Emeilie Christensen Beck, Petronella Barker, Adam Lundgren, Erik Lennblad, Gizem Erdogan, Mia Saarinen, Kyrre Hellum, Trine Wiggen, Anders T Andersen, Anne Ryg, Erland Bakker, Thorbjørn Harr

Bozze80
2019-04-08
En fin liten film om att slå sig fri från det förflutna, bekräftelse, och att finna sig själv. Inget revolutionerande, men bra underhållning för stunden.
2018-01-09
Svag tvåa, precis som när Ronnie Sandahl skriver krönikor så är det någonting som känns banalt och off för mig. Jag vet inte vad det är men det är något som känns snubbigt och ytligt även när det säger mycket som är bra. Ganska ointressant historia med tomma karaktärer jag inte tar till mig. Det känns som det finns massa bra saker som sägs i den här filmen, men det når mig inte. Bianca Kronlöf är det bästa i filmen och hon bär rollen väl, men det räcker inte till mycket mer än att hålla uppe en knapp tvåa.
2018-01-07
Inte direkt nyskapande kanske, det är lite amerikansk independentfilm över det hela, men den svensknorska touchen ger den ändå en viss identitet. Skådespeleriet är bra, och karaktärerna är tillräckligt sympatiska för att man ska bry sig om dem, samtidigt som de har tillräckligt mycket fel och brister för att de ska bli intressanta. Jag gillar också att filmen överlag inte ger oss mer information än vad vi behöver, och att man på det stora hela ger oss den på ett subtilt vis
JD
2018-01-07
Bra regi och bra kemi mellan huvudkaraktärerna som spelas lysande av Kronlöf och Rafaelsen. Det kompenserar för det sympatiska men lite tillkämpade och klyschiga slutet.
fabbe86
2018-01-07
Håller med Spidde nedan. Upplever utöver det Kronlövs karaktär som på tok för naiv i relationen med mannen och dennes familj. Icke trovärdigt pga att man i princip inte får reda på något om hennes karaktär. Onödig film.
2018-01-06
Jag blev positivt överraskad av denna film och av Kronlöf som här gör en seriös rollprestation. Kanske ingen märkvärdig film direkt, men jag gillade att den inte behövde ställa till för den sakens skull och lite roligt att se "stackars" svenskar bli "utnyttjade" av norskar.
2018-01-04
Jag vet inte vad jag ska säga om den här filmen.. Jag gillar den samtligt som inte. Den får en 3:a, så länge....
Rele
2018-01-03
En meningslös film. Jag ger en svag tvåa.
Spidde
2018-01-03
Snacket om den här filmen när den kom var ju att den handlade om svenskar som jobbade (och utnyttjades) i Norge vilket titeln också anspelar på. Därför kunde jag inte bli annat än besviken när detta visade sig vara ett ganska tråkigt relationsdrama som inte bidrar med något nytt och känns väldigt "standard" i hela utförandet. De intressanta frågorna om svensk arbetskraft utomlands får väldigt lite utrymme, vilket förstås är synd. En slumrande konstnär med alkoholproblematik är en dålig representant för den stora grupp svenska ungdomar som tvingats se sig om efter jobb utanför Sveriges gränser, nästan så att jag tycker någon annan borde fått göra en film som faktiskt handlade om dessa och deras verklighet. Hade varit bra mycket mer intressant.
mr_magi
2018-01-02
Kronlöf är vår tids sämsta skådis. Jämför aldrig henne med Vikander!