2.3

Svindlande affärer

Komedi om bröderna Rolle och Gösta. Rolle har ett skamfilat rykte som gammal fängelsekund medan Gösta driver en frisérsalong i all stillhet. När Rolle dyker upp efter en fängelsevistelse, har Gösta just blivit grundlurad i en bilaffär och de bägge bröderna kastar sig in i en intensiv affärsverksamhet för att "svindla" tillbaka pengarna.

Originaltitel Svindlande affärer
Regissör Peter Schildt, Janne 'Loffe' Carlsson
Manus Theodore Folke, Gösta Wälivaara, Janne 'Loffe' Carlsson
Genre Komedi, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Janne 'Loffe' Carlsson, Gösta Wälivaara, Sanne Salomonsen, Ingvar Kjellson, Thomas Hellberg, Tomas Norström, Marika Lindström, Michael Segerström, Lars Amble, Johan Holm, Alba Marina, Reynaldo Miravalles, Elisabeth Morales, Germán Pinelli, Örjan Ramberg, Björn Granath, Rolf Skoglund, Agneta Prytz

Dele
2020-09-15
Stark betygstvåa till en gladlynt svindlarhistoria som underhåller mycket p.g.a. 80-talskänslan och att den är hyfsat fyndigt skriven. Delen som utspelas på Kuba är dock rena magplasket, pinsamt usel och sänker filmen.
2014-07-06
Jag såg om den igen (mycket p.g.a.. ledmotivet)
andmoreagain
2014-01-18
Ledmotivet till denna film är för jävla bra!
2013-10-08
Jag gillar den här och hade de skippat Kuba-delen och minskat slapsticken så hade den här nog varit lika känd som Göta kanal eller sällskapsresan.
JanneN
2013-08-20
Förr i tiden drabbades jag varje höst av halsfluss och låg nerbäddad några dagar. Filmen "Svindlande affärer" var min medicin och förkortade säkert mitt sängliggande. Där jag låg i sängen, med bara ögonen krypande fram tittade jag på filmen och i mitt förkylningstillstånd skrattade jag gott. Så jag har säkerligen sett filmen ett tiotal gånger - alltid lika rolig! Vilket betyg sätter man på en sådan film?
Fläskkäft
2012-10-07
Svensk fars som jag av någon anledning missade på åttiotalet. Redan inledningsvis märker vi av vart detta kommer att bära både i handling och utförande. Det är underhållande en stund, Loffe kör på som vanligt, pigg o gla, det är kul att se svenska miljöer när det begav sig samt Bengt Palmers grymma filmmusik som vi får alldeles för lite av. När filmen förflyttar sig till Kuba ballar den ur fullständigt och jag tänkte att ska den aldrig ta slut. Jag ger den en lövtunn tvåa och det pågrund av en småkul första halva samt Palmers titelmelodi.
Hompen
2011-12-17
Den börjar, om man ska vara snäll, okej. Rätt så trevligt att se hur svindleriet funkar i början, men sedan sitter man också väntar på en vändning. Vändingen kommer, men då spårar det ur helt, och filmen blir slap-stick, töntig och ointressant.
NoWireHangers
2010-10-17
Börjar medelmåttigt och blir sämre. Kubahistorien är riktigt seg och luktar "vi skriver in en exotisk plats i handlingen så får vi betald semester när skiten ska filmas".
emmabo
2010-09-07
Jag vet inte alls hur gammal jag var när jag såg den här filmen, inte mer än 8-9 år. Jag förstod inte ens handlingen helt. Ändå har den gjort intryck, och jag kan fortfarande gå omkring och nynna på slutlåten. Så, även om jag aldrig skulle kunna svara på frågan vad filmen handlar om, så är den värd ett helt OK betyg, enbart för att jag faktiskt fortfarande minns den!
DanielMott
2010-05-06
Svindlande affärer är en riktigt ostig svensk åttiotalshistoria med bland andra Janne 'Loffe' Carlsson, Gösta Wälivaara och den danska sångerskan Sanne Salomonsen (tacksamt nog i sitt sista filmframträdande). Efter bra drag i början segar smeten ihop totalt under den sista delen, producerad i samarbeta med Kubas television(!) och betyget landar till slut på en tveksam tvåa.