3.4

Svindlande höjder

Filmatisering av Brontës roman om den förtryckte Heathcliff som återkommer till sitt gamla hem för att träffa sin älskade Catherine.

Originaltitel Wuthering Heights
Regissör William Wyler
Manus Charles MacArthur, Ben Hecht
Genre Romantik, Drama, 30-tal
Skådespelare David Niven, Laurence Olivier, Flora Robson, Merle Oberon, Geraldine Fitzgerald, Donald Crisp, Hugh Williams, Leo G Carroll, Miles Mander, Cecil Kellaway

goeran
2019-02-03
Fortfarande den bästa filmatiseringen av Emily Brontës romantiska ödesdrama; ett av världslitteraturens mästerverk. Den här filmen tål att ses många gånger (men det skadar inte att ha läst boken innan).
2019-02-03
Så otroligt styltigt, yxigt och krystat gjort där jag aldrig får någon som helst känsla för någonting. Filmen kör helt på "tell don't show" och lyckas aldrig göra att någonting känns trovärdigt eller på riktigt. Jag gillar nog annars själva grejen men det känns aldrig som att Cathy slits mellan olika saker utan hon bara... väljer olika saker olika gånger och vänder så tvärt att det bara känns dumt. Filmen är inte helt dålig och det finns en del bra saker här också. Men det räcker inte mer än till en slätsvag tvåa.
gjoob
2016-10-08
Jag förstår att man inte kan få med hela romanen i en filmatisering, men jag minns ändå att jag blev mäkta besviken på att såpass stora delar hade utlämnats och att övergången mellan de olika episoderna inte var särskilt smidiga, vilket gjorde att filmen kändes fragmentarisk. Kanske är mitt minne inte helt tillförlitligt, men jag minns den som ganska tråkig, men då är jag ju inte överförtjust i romanen heller.
Zipper
2015-04-29
Tyckte Wyler gjorde det riktigt bra i början med spökhistorien, önskar den delen fått mer utrymme då den funkade bättre än resten av filmen. Måste säga att Olivier är väldigt svajig som Heathcliff också och jag är inget fan av honom och Merle Oberon tillsammans. Medeltrea.
2015-01-07
Klassisk kärlekstragedi med en hel del drama och tycker man om det får man verkligen en högtidsstund. För egen del så är det det faktum att detta serveras i en fin produktion med kompetens framför och bakom kameran som gör att det lyckas. Dock inte en historia som jag jublar i massor över. Bra är det dock. 3+
Råtta
2014-06-14
>:7

2014-05-22
Første versjon jeg ser.
92axha10
2013-11-26
Jag gillar att se de klassiska skådespelarna göra det de är bäst på. En klassiker är ofta det av en anledning. Tidlös berättelse om kärlek, begär, hämnd och sorg. Den håller fortfarande.
mongomoves
2013-11-06
för lite nekrofili.
Gigi1943
2013-04-29
När jag såg denna film så fanns inte Filmtipset så mitt betyg gäller gamla minnen från ungdomstiden, jag skall försöka få tag i denna version, känner mig triggad att se ALLA filmatiseringar.